Propozycje zabaw dla dzieci 3-letnich na 15. 06. 2020 r.

 Dzień dobry w nowym tygodniu :) Najbliższe dni poświęcimy tematowi ,,Kolory lata”- a dziś będzie to kolor żółty.  

 

 

1. Rozpoczniemy od gimnastyki buzi i języka i zabawy paluszkowej: 

  • Miś idzie na spacer”

Dzisiaj wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano – przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem
policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg). Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach). Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej). Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami – naśladowanie posyłania całusków). Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.

 

 

  • ,,Idą krasnoludki’’- zabawa paluszkowa do wiersza M. Barańskiej: 

Idą, idą, idą, idą,

Idą sobie krasnoludki:

Dorosły kroczy palcem wskazującym i środkowym po przedramieniu ręki dziecka.

Pierwszy, drugi, trzeci, czwarty,

A na końcu ten malutki.

Dotyka palcem wskazującym kolejnych palców dłoni dziecka, zaczynając od kciuka.

Dokąd idą? Do łóżeczka,

Bo tam czeka już bajeczka.

Chwyta dłoń dziecka i umieszcza ją we wnętrzu swojej dłoni.

 

 

2. Następnie proponujemy zabawy ruchowe:

Melodia do zabaw ruchowych i piosenki jest taka sama: Wesoła Zabawa – Radosne Melodie Dla Dzieci (bez słów) #2/ Link: https://www.youtube.com/watch?v=Sneud1Aw99A

- ,, W góry lub nad morze’’- dzieci swobodnie maszerują po Sali lub placu zabaw. Na hasło:  W  góry! Dzieci naśladują marsz po górach lub wspinaczkę ( wysoko unoszą kolana i wyciągają ręce w górę). Na hasło : Nad morze ! dzieci naśladują ruchy pływania.

- ,, Kolory’’- Rodzic rozkłada w całej Sali kolorowe szarfy po kilka z danego koloru ( żółty, zielony, niebieski, czerwony) dzieci chodzą na czworakach. Rodzic wypowiada nazwę koloru. Zadaniem dzieci jest znaleźć szarfę w tym kolorze i stanąć na niej.

- ,, Pakujemy się na biwak’’- zabawa uspakajająca. Dzieci siedzą skrzyżnie w kole ( proste plecy, dłonie na kolanach). Każde dziecko, po kolei, wymienia jedna rzecz, którą należy zabrać na biwak do lasu. Przedmioty wymieniane przez dzieci nie powinny się powtarzać.

- ,,Kolory’’- zabawa zręcznościowa. Dzieci stoją na obwodzie koła. Rodzic stoi w środku, rzuca piłkę do każdego dziecka, wypowiadając nazwę koloru- zadaniem dzieci jest złapać piłkę na wszystkie kolory, oprócz koloru żółtego. Ten, kto nie złapie na inny kolor, bądź złapie na kolor żółty- oddaje fant i musi go wykupić, śpiewając piosenkę .

 

 

3. Dzieci z chęcią posłuchają piosenki pt.  ,,Każdy przedszkolak wie’’( nauka słów oraz próba śpiewania piosenki do melodii):

„Każdy przedszkolak wie”, sł. Joanna Bernat

 

  1. Każdy przedszkolak dobrze wie,

że słonko w górze śmieje się,

wietrzyk wieje sobie w dal,

morze śpiewa szumem fal.

I każdy przedszkolak pamięta,

że w lesie mieszkają zwierzęta.

  1. Każdy przedszkolak dobrze wie,

że lis do nory chowa się,

niedźwiedź lubi słodki miód,

jeżyk tupie: tup-tup-tup!

A krowa ma rogi na głowie –

to każdy przedszkolak wam powie!

  1. Każdy przedszkolak dobrze wie,

że śnieżek zimą biały jest.

Biedroneczka kropki ma

i czerwone skrzydła dwa,

że czarne są kruki, gawrony,

a trawa ma kolor zielony.

 

  • Po wysłuchaniu utworu rodzic zadaje pytania dziecku dotyczące treści :

- O czym jest piosenka?

- O czym każdy przedszkolak wie?

- Co robi jeżyk w piosence?

- Jaki kolor ma biedronka?

 

 

4. Powyższą piosenkę można wykorzystać do zabaw muzyczno – ruchowych:  

  •   ,,Taniec kolorów’’- improwizacja ruchowa do piosenki
  • ,,Rytmizowanie tekstu piosenki’’
  • Klaskanie z równoczesnym recytowaniem tekstu
  • Równoczesne maszerowanie i recytowanie tekstu
  • Równoczesne klaskanie, maszerowanie po obwodzie koła z recytacja tekstu
  • ,,Cicho – głośno’’- wszyscy razem śpiewają cichutko zwrotki piosenki, zaś refren bardzo głośno- i na odwrót.

 

 

5. Zachęcamy dzieci do obejrzenie bajki edukacyjnej o kolorach: 

Bajka o kolorach – Gdzie mieszkają kolory?/ Link: https://www.youtube.com/watch?v=EfdW4BubEXU

 

 

6. Oto nasze propozycje zabaw dydaktycznych i twórczości plastycznej:

a) ,,Co jest żółte’’?- zabawa słownikowa:  Rodzic zadaje pytanie dzieciom: Co jest żółte?. Dzieci opowiadają, co kojarzy się im z tym kolorem. Można wykorzystać również różne obrazki naprowadzające dzieci.

b) ,,Duże- małe’’- zabawa dydaktyczna: Rodzic przygotowuje kolorowe szablony różnych przedmiotów, w tym przedmioty w kolorze żółtym. Dzieci najpierw nazywają rzeczy przedstawione na obrazkach, później wyklaskują nazwy tych rzeczy, a na końcu klasyfikują je pod względem wielkości i koloru: np. mały i żółty.

c) ,,Żółty obrazek’’- praca plastyczna:  Malowanie żółtą farbą plakatową wg pomysłu dzieci.

d) ,,Zabawy z Tupem’’- ćwiczenia słownikowe:  Dobieranie w pary wyrazów zaczynających się na taką samą sylabą. Rodzic podaje wiele wyrazów. Kiedy dzieci usłyszą wyraz, który zaczyna się tak samo jak wyraz podany wcześniej- klaszczą w ręce, podskakują.

 

7. ,,Jestem prawie czterolatkiem’’- kształtowanie samodzielności, zaradności, przynależności do rodziny i grupy przedszkolnej. Podczas zabaw, wychodzenia na spacer i rożnych prac.

 

8. Zachęcam do obejrzenia bajki na TVP ABC:  Teleranek, odc.122/ Link: https://abc.tvp.pl/48434364/kolory-odc-122

 

Miłego dnia:)