Baśniowa Kraina

002

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
,,BAŚNIOWA KRAINA’’
W TŁUSZCZU

2015-2020

„Do wychowania dziecka potrzeba
morza miłości i oceanu cierpliwości”
Janusz Korczak

Wstęp

Koncepcja proponowana przeze mnie opierać się będzie na realiach funkcjonowania Przedszkola Samorządowego ,,Baśniowa Kraina’’ w Tłuszczu, dotychczasowych jego osiągnięciach i możliwościach. Nie należy burzyć tego co już zostało przez pracowników wypracowane i nie wymaga zmian, ale podjąć takie działania które pomogą jeszcze efektowniej zmodernizować placówkę, wzbogacić system pracy tworząc ją przyjazną              i godną, opartą na prawie oświatowym, samorządowym. Wszechstronny i harmonijny rozwój dzieci to priorytet pracy i główny cel pracy przedszkola, a podejmowane działania służyć będą jego realizacji. Kluczowe zamierzenia da się zrealizować tylko wtedy, gdy panuje zgoda i efektowna współpraca wszystkich nauczycieli, pracowników niepedagogicznych, ludzi i instytucji wspomagających placówkę. Dlatego też moje działania jako dyrektora mają pozytywnie ukierunkować zespół, aby każdy miał pewność, że stanowi nierozerwalną jedność, może liczyć na wzajemną pomoc i wsparcie. Mam tą świadomość , iż kierując przedszkolem nie wolno mi zapomnieć o tym, że kształcenie             i wychowanie to dwa aspekty tego samego, nierozdzielnego procesu, w którym centralne miejsce zajmuje dziecko. Jednym          z wielu zadań przedszkola jest stymulowanie rozwoju takich zdolności dzieci dzięki, którym kształtują one swoją osobowość, zwiększając szansę powodzenia w przedszkolu jak i w życiu. Chciałabym włączyć w ten proces rodziców, którzy będą mogli bezpośrednio uczestniczyć w cyklu zajęć razem z dzieckiem. Pomogą mi w pielęgnowaniu klimatu twórczego działania                   w placówce, dzięki takim warunkom będę mogła zapewnić wszechstronny rozwój dzieciom szczególnie uzdolnionym. Planuję wzmocnić działania placówki w kierunku rozpoznawania          i udzielania pomocy dzieciom z rodzin o niskim statusie materialnym. Wzmocnić działania placówki w zakresie rozpoznawania   i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom ze szczególnymi trudnościami dydaktycznymi. Zachęcić instytucje pozarządowe do udzielania nam wsparcia rzeczowego                    i materialnego lub też pozyskiwanie środków za wynajem sali. Rodziców dzieci włączyć do czynnej współpracy z placówką, by byli partnerami we wspólnie podejmowanych działaniach. Wraz z nauczycielami będę starała się uroczyście uświetnić 35 –lecie działania naszej placówki oświatowej.

I. Wychowanie , opieka , bezpieczeństwo.
Wychowanie jest integralną częścią procesu edukacji, którego nadrzędnym celem jest wspomaganie rozwoju dzieci.
Uroczystości w przedszkolu stanowią bardzo ważny czynnik w procesie wychowania dzieci. Dzięki swojej atrakcyjności                  i odświętnemu charakterowi wywołają u przedszkolaków ogromne zaangażowanie emocjonalne oraz dostarczają wiele wrażeń    i przeżyć estetycznych. W swojej wizji zaplanowałam również nadanie logo placówce, gdyż jest to jeden ze sposobów na zwiększenie rozpoznawalności placówki w środowisku lokalnym bliższym i dalszym. Mam tą świadomość, że to planowane przedsięwzięcie na 35 –lecie będzie realizowane na terenie palcówki, zgodnie z zainteresowaniami i oczekiwaniami całej społeczności. Będąc dyrektorem postaram się, aby imię przedszkola wspierało działania wychowawcze podejmowane przez rodziców i nauczycieli. Nadane logo ułatwi przyszłym klientom zidentyfikowanie i zapamiętanie naszej nazwy. Przedszkole kierowane przeze mnie będzie „diamentem”, który spełni wszystkie oczekiwania rodziców. Włożona troska o oryginalność, atrakcyjność zaspokojenie wszelkich potrzeb zarówno dzieci, jak ich rodziców sprawi, że poziom jakości edukacji                            w kierowanym przeze mnie przedszkolu będzie bardzo wysoki.
Będę realizowała pomoc psychologiczno – pedagogiczną na terenie przedszkola. Ważnym będzie posiadanie zatrudnionych        w przedszkolu specjalistów, którzy będą mieli kwalifikacje do prowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjnej i logopedycznych. Swoje działania jako dyrektor przedszkola chciałabym skupić na przedsięwzięciach profilaktycznych, wspierania rodziny            w radzeniu sobie z: komunikacją i wzajemnymi relacjami, problemami poszczególnych członków rodziny, trudnościami wychowawczymi związanymi z: problemami dziecka, funkcjonowaniem dziecka w przedszkolu, procesami rozwojowymi dzieci, zagospodarowaniem czasu wolnego i korzystaniem ze współczesnych środków komunikacji (mas-media, Internet ) warto zauważyć jak istotna jest stała współpraca z Radą Rodziców, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej i innymi instytucjami gwarantującymi niezbędną pomoc rodzinie. Współpracujemy z Komendą Policji w Tłuszczu oraz Komendą Stołeczną Policji w Warszawie – organizujemy spotkania i pogadanki o tematyce np. ,,Bezpieczna droga do przedszkola”, „Bądź ostrożny”, którzy w sposób przystępny i fachowy uświadomią dzieci o zagrożeniach na drodze jak                    i otaczającego ich świata. Ochotnicza Straż Pożarna również otacza naszą placówkę swoją stałą opieką – organizując pokazy ochrony mienia, jak również udzielania pierwszej pomocy, uczestniczenia w ,,Dniu Strażaka’’ organizowanym w naszym przedszkolu oraz uczestniczenie w akcji ,,Cała Polska Czyta Dzieciom’’.
Dobra współpraca ze Szkołą Podstawową zapewni jak najłagodniejsze przejście z okresu przedszkolnego do etapu szkolnego.   To też ważnym elementem jest pokazanie oferty szkoły w środowisku, rodzicom. Może warto opracować informatory (ulotki) skierowane szczególnie do rodziców dzieci 5 i 6 – letnich, aby pokazać, co proponuje szkoła właśnie dla ich dzieci, jaką ma ofertę edukacyjną, wychowawczą i opiekuńczą, jak jest przygotowana, co już osiągnęła w pracy z uczniem młodszym. Warto też zaprosić rodziców dzieci młodszych, aby zobaczyli szkołę, co w niej się dzieje, jak proces wychowawczo – dydaktyczny jest realizowany. Istotnym dla rodziców może być spotkanie z psychologiem lub pedagogiem, który przybliży pojęcie gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, wskaże rodzicom, jakie umiejętności dziecko powinno posiadać, pomoże w ukierunkowaniu obserwacji dzieci. Dla części rodziców ważnym będzie pozostawienie dziecka w świetlicy. Świetlicę dla uczniów młodszych można zorganizować w klasie, w której się uczą. Oczywiście oferta pracy świetlicy musi być dostosowana do potrzeb                        i możliwości dzieci, a czas jej trwania do potrzeb rodziców. Jednym ze wskaźników standardu „Szkoły przygotowanej na wprowadzenie obniżenia wieku szkolnego dzieci” jest „tworzenie pomostu między szkołą podstawową a przedszkolem”. Dyrektorzy przedszkoli i nauczyciele mają ogromne doświadczenie w pracy z dzieckiem sześcioletnim, w organizacji sytuacji edukacyjnych, metod i form pracy. Wzajemna wymiana spostrzeżeń, doświadczeń, obserwacja zajęć, uroczystości, organizacji przestrzeni edukacyjnej może przynieść ciekawe rozwiązania i ułatwić, a także usprawnić proces przygotowania się szkół na przyjęcie dzieci sześcioletnich.
Dziecko rozwija się w indywidualnym tempie. Jego sukces w szkole zależy od właściwego rozpoznania jego gotowości do podjęcia nauki, ale w dużej mierze od przygotowania szkoły do pracy z młodszym uczniem: od przygotowania metodycznego nauczycieli, warunków lokalowych i bazowych szkoły.
Każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że bezpieczne warunki rozwoju psychicznego i fizycznego oraz różnorodność ofert zajęć prowadzonych przedszkolu sprawią, że dziecko jest zadowolone i ma satysfakcję z pobytu w takim przedszkolu. Jako dyrektor będę się starała zapewnić moim przedszkolakom bezpieczne warunki sprzyjające ich prawidłowemu rozwoju . Spoczywać będzie na mnie ogromna rola dyrektora- nauczyciela – opiekuna. Będę się starała przyjmować zawsze aktywną postawę i włączać się bezpośrednio w życie placówki.
Moim priorytetem jest przeprowadzenie remontu dolnego holu przedszkola – szatni przedszkolnej. Wpłynie to pozytywnie na pierwsze wrażenie jakie odbieramy po wejściu do placówki ale i poprawi bezpieczeństwo w niej.
Będę dążyła do tego aby nawieść, wyrównać i zasiać trawę na placu zabaw. Ważne jest aby w miejscach gdzie biegają dzieci był wyrównany teren.
Kolejnym ważnym krokiem będzie usunięcie starych i chorych drzew ( po uzyskaniu pozwoleń), które swoimi konarami zasłaniają i zaciemniają sale dydaktyczne.

II. Dydaktyka – diagnozowanie i efekty.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym. Zapewniają dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych                            i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych. Podstawową formą aktywności dziecka jest zabawa, która jest dominująca           w wychowaniu przedszkolnym. Stąd wypływa powszechnie znana prawda, że dziecko powinno uczyć się-bawiąc i bawić się-ucząc. Oznacza to, ze proces nauczania powinien związany być z zabawą. Dziecko przedszkolne przejawia najczęściej swą aktywność zabawową m. in. w zabawach manipulacyjnych i konstrukcyjnych. Pozyskanie z Urzędu Pracy stażysty posiadającego zdolności artystyczne, który pomoże mi w realizacji mojego planu zorganizowania dla rodziców kiermaszu bożonarodzeniowego z ozdobami wykonanymi przez dzieci . Przedszkolaki tuż po odbyciu zajęć zgodnie z podstawą programową, będą mogły uczestniczyć w różnym eksperymentowaniu tworzywem plastycznym, będą mogły swobodnie wybierać techniki pracy, materiały potrzebne do realizacji własnego projektu. Współpraca z rodzicami pomoże pokryć koszty materiałów do zajęć.
Muzyka, jako jedna z dziedzin sztuki odgrywa ogromną rolę w życiu każdego człowieka. Muzyka powinna stanowić dla współczesnego człowieka pewien rodzaj odprężenia psychicznego, wzbogacać jego doświadczenia, wpływać na wszechstronny rozwój osobowości, rozwijać uczucia i wyobraźnię, dostarczać dużo radości i piękna.
Od najmłodszych lat dziecko powinno być wprowadzone w świat muzyki. Sposób, w jaki dziecko zostanie zachęcone                       w przedszkolu oraz w jakim stopniu będą rozbudzane zainteresowania muzyczne, w znacznym zakresie decydować będzie             o dalszym jego rozwoju w dziedzinie muzyki.
Kolejną moją propozycją uatrakcyjnienia zajęć jest utworzenie grupy dzieci posiadających zdolności taneczne, zachęcenie ich do udziału w zajęciach dodatkowych. Prezentowanie ich umiejętności na uroczystościach przedszkolnych, konkursach gminnych i powiatowych, na tle grupy, podczas zajęć i innych zabaw.
Częsty kontakt dziecka z muzyką przyczynia się do kształtowania jego emocjonalnego i poznawczego stosunku do otaczającego go świata. Grupowe uczestnictwo w zajęciach muzycznych uspołecznia, przeciwdziała uczuciu samotności i sprzyja przyswajaniu form współdziałania.
W zakresie wychowania umysłowego kontakt z muzyką rozwija wrażliwość zmysłową pobudza proces spostrzegania, koncentrację uwagi, wpływa na rozwój mowy i wzbogacenie słownictwa oraz rozwija inwencję twórczą.
Muzyka powinna pojawiać się każdego dnia w pracy nauczyciela, a zajęcia muzyczne powinny być dla dzieci źródłem radości, dawać odprężenie oraz ożywiać prace umysłu. Obcowanie z muzyką rozładowuje napięcie emocjonalne, niepokoje i lęki u dzieci, zatem muzyka ma również działanie terapeutyczne.
Powszechnie znana jest opinia, że naukę języków należy rozpocząć jak najwcześniej, gdyż tylko dziecięcy umysł jest najbardziej chłonny, narząd mowy jeszcze bardziej plastyczny i zdolny do bezbłędnego odtwarzania obcojęzycznych słów. Nauka wtedy odbywa się zupełnie naturalnie i w związku z tym istnieje duża szansa na osiągnięcie w późniejszym okresie przez dziecko               – dwujęzyczności.
Nauczyciele są zobligowani do ciągłego, systematycznego poznawania rozwijającego się dziecka, do określenia zmian rozwojowych, przewidywania ich jakości, włącznie z prognozą szkolną. Dlatego też obserwacja, jako metoda nauczycielskiej diagnozy, ma w procesie edukacyjnym charakter sytuacyjny, pozwala na zaobserwowanie związku między sytuacją                         a zachowaniem dziecka.
Dopilnuje, aby rodzic na bieżąco był informowany o rzetelnie przeprowadzonej diagnozie i w terminie zostanie poinformowany o osiągnięciach swojego dziecka.

III. Organizacja i kierowanie przedszkolem – współpraca ze środowiskiem lokalnym i współpraca z instytucjami
Nowa podstawa programowe wynikające z reformy oświaty wyznacza kierunki zmian wewnątrz przedszkoli w zakresie treści, form aktywności oraz modernizacji metod i środków nauczania. Zmiany w treściach edukacyjnych i metodach pracy nauczycieli mają przyczynić się do zmian w relacjach dziecko – nauczyciel – rodzic. Edukacja przedszkolna ma być łącznikiem pomiędzy wychowaniem rodzinnym a nauczaniem szkolnym. Placówki przedszkolne muszą zapewnia opiekę, wychowanie            i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Tworząc warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie „dojrzałości szkolnej”
Niezmiernie ważne jest też wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach społeczno – kulturowo – przyrodniczych. Funkcjonowanie współczesnego przedszkola wymaga podejmowania wielu różnokierunkowych działań dotyczących zadań opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych, organizacyjnych, finansowych oraz kontaktów i współpracy z rodzicami i środowiskiem w szerokim pojęciu tego słowa. Wielkość różnorodnych zadań i ich społeczna doniosłość wymagają nieustannego starania i troski o jak najwyższą jakość pracy placówki. Dążenie do realizacji tak złożonych i szczytnych celów wyznacza więc szczególną rolę dyrektorowi.
W moim pojęciu powinien on:
• umiejętnie wykorzystywać potencjał i inwencje swoich pracowników, inspirować ich do poszukiwań, wspierać ich rozwój osobisty i zawodowy
• inicjować działania zmierzające do integracji placówki ze środowiskiem oraz promocji prowadzonych w przedszkolu działań
• dążyć do pozyskiwania wsparcia merytorycznego i finansowego fundacji i organizacji pozarządowych w ramach realizacji innowacyjnych projektów pracy dydaktyczno– wychowawczej
• dbać o odpowiednią atmosferę pracy
• promować efektywne formy doskonalenia i samodoskonalenia nauczycieli
• służyć pomocą i wsparciem szczególnie nauczycielom młodym i niedoświadczonym.

Wielkość różnorodnych zadań i ich społeczna doniosłość wymagają nieustannego starania i troski o jak najwyższą jakość pracy placówki. Świadome działanie dyrektora przedszkola o coraz lepszą jakość pracy kierowanej placówki jest wymogiem najważniejszym – gdyż od tego zależy jego istnienie.
Od początku istnienia placówki , współpracujemy ze środowiskiem lokalnym. Biblioteką Publiczną , Zespołem Szkół, Szkołą Podstawową , Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji, Muzeum Ziemi Tłuszczańskiej, Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie. Uczestniczymy w wielu przedsięwzięciach proponowanych przez wymienione instytucję. Dobro dziecka jest zawsze najważniejsze, promujemy talenty , oglądamy spektakle, uczestniczymy w wielu akcjach na rzecz innych. Uważam ,że to co już wspaniale wypracowaliśmy, powinno być bazą do dalszej bardziej owocnej współpracy. Zamierzam także zacieśnić współpracę ze związkami zawodowymi działającymi na terenie placówki, a ich przedstawicieli zaangażować w różnorodne przedsięwzięcia     i akcje oraz współdziałać przy opiniowaniu regulaminów i dokumentów obowiązujących w placówce. Myślę ,że taka współpraca będzie przejawem stosowania w praktyce zasad demokracji pośredniej.

IV. Promocja placówki
Należy podkreślić, że sukces placówki edukacyjnej w głównej mierze zależy od stopnia zadowolenia klientów placówki, czyli dzieci ich rodziców. Stopień satysfakcji dziecka, a rodzica z oferty przedszkola wpływa na dokonanie właściwego wyboru spośród konkurujących ze sobą placówek. To jak przedstawiona została placówka, czy została zaprezentowana w atrakcyjny       i profesjonalny sposób, będzie miało wpływ na ilość i jakość kandydatów, starających się o miejsce, oraz na prestiż placówki.
Dlatego też głównym celem promocji każdej placówki powinno być zyskanie zaufania, sympatii, wiarygodności i przychylności środowiska, budowanie wizerunku i kształtowanie pozytywnej opinii o placówce w środowisku.
Placówka, którą chcę kierować ma już wypracowany własny wizerunek oraz metody współpracy i komunikowania się                     z otoczeniem. Posiadamy stronę internetową, która na bieżąco jest aktualizowana. Ważniejsze uroczystości będą zamieszczane na stronie internetowej urzędu oraz w prasie lokalnej. W sierpniu zapraszamy dzieci 3-letnie i dzieci, które od 1 września po raz pierwszy przekroczą nasze przedszkole na zajęcia adaptacyjne, podczas których plac zabaw będzie dostępny dla każdego dziecka. Dzień Dziecka, Dni Tłuszcza oraz uroczystości przedszkolne wynikające z kalendarza przedszkolnego dają możliwość zaprezentowania się szerszej publiczności. Moim zamierzeniem jest szersze promowanie placówki. Na realizację celów promocyjnych składa się praca wszystkich pracowników, czyli dyrektora, nauczycieli i pracowników obsługi.
Moja rola dyrektora w promowaniu placówki jest bardzo ważna, jako menadżer oświaty będę stwarzać odpowiednie warunki       i inspirować do twórczego poszukiwania nowych metod i form działalności dydaktyczno-wychowawczej oraz administracyjnej, tak by placówka była atrakcyjna dla potencjalnego odbiorcy. Z celów dodatkowych, które chcę wdrożyć to permanentne współpraca z rodzicami i włączenie ich w proces edukacji wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczy swoich pociech. Będą to min. uroczystości ,,Przegląd Małych Form Teatralnych’’, konkurs rodzinny ,,Warzywna kukiełka” wycieczka do wioski indiańskiej np. do Klembowa, wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego w Kicinach, spotkania z psychologiem to tylko nieliczne propozycje. Myślę, że do proponowanych przeze mnie inicjatyw dojdą jeszcze inne zasugerowane przez rodziców            i nauczycieli.

V. Nadzór pedagogiczny – współpraca z gronem pedagogicznym. Administrowanie placówki
Sprawnie działające przedszkole musi być poddawane ciągłemu nadzorowi pedagogicznemu. W związku z tym należy przeprowadzać cykliczną ewaluację wewnętrzną zgodnie z opracowanymi i zaplanowanymi procedurami po to, aby niwelować występujące niedociągnięcia i braki. Obecnie jestem członkiem zespołu ewaluacyjnego, co daje mi możliwość na bieżąco śledzić etapy ewaluowanych obszarów. Tylko szybkie zdiagnozowanie problemów i wdrożenie planu naprawczego, podnoszą jakość pracy. Zachęcę nauczycieli, aby efektywnie przenosili na grunt przedszkola wiedzę i umiejętności zdobyte podczas doskonalenia. Praca nauczycieli, ich efektywność i zaangażowanie będę nagradzać sprawiedliwie przyznawanym dodatkiem motywacyjnym do dalszej pracy.
Swoją współpracę z gronem pedagogicznym oraz pracownikami administracji i obsługi będę się starała kształtować w oparciu      o poszanowanie fundamentalnych praw pracowniczych oraz zasad zapisanych w Kodeksie Pracy. Chciałabym być dyrektorem aktywizującym nauczycieli w projektowaniu działań przedszkola oraz w realizacji powierzonych im zadań. Chciałabym wskazywać i wspierać słuszne inicjatywy. Jednocześnie obejmując tak odpowiedzialne stanowisko wiem, że nie będę tolerować braku dyscypliny, braku zaangażowania w życie edukacyjne przedszkola, braku kultury osobistej zarówno u pedagogów jak         i pracowników obsługi i administracji. Dbałość o dobro i bezpieczeństwo to kluczowe priorytety wydajnej pracy w zespole.
Słowa, które są również tytułem książki ,,Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu” niech będą podsumowaniem mojej koncepcji na stanowisko dyrektora Przedszkola Samorządowego ,,Baśniowa Kraina’’ w Tłuszczu. Dlatego warto zadbać , aby to, czego uczymy dzieci , było nie tylko praktyczne , ale także atrakcyjne.

Ewa Romańska

No comments yet.