Propozycje zabaw dla dzieci 4-letnich na 12. 06. 2020 r.

Dzisiejsze spotkanie stanowi podsumowanie całotygodniowych rozważań n/t zawodów.

 

 

1.Na początek proponujemy zabawę integracyjną „Kim jestem?” Uczestnicy zabawy kolejno myślą o swoich wymarzonych zawodach, ale nie wypowiadają głośno ich nazw. Uczestnicy zabawy kolejno zadają pytania w taki sposób, aby ochotnik mógł odpowiadać tylko: tak lub nie. Przykładowe pytania: Czy twój zawód związany jest z jedzeniem? Czy podczas wykonywania pracy dużo chodzisz? Czy musisz przemieszczać się samochodem? Czy pracujesz z ludźmi? Uczestnik, który odgadnie, o jaki zawód chodzi, zamienia się miejscem z dzieckiem.

 

 

2. Kolejną propozycją jest zabawa „Kto pierwszy!” – zabawa doskonali refleks i spostrzegawczość. Rodzic rozkłada na podłodze w rozsypce obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne zawody. Dziecko chodzi między nimi i wykonuje polecenia rodzica, np. Podnieś obrazek, na którym jest kobieta. Podnieś obrazek, na którym postać ma nakrycie głowy. A teraz ten, na którym jest coś czerwonego. Tym razem ten, na którym są farby itp. Plansze dotyczące zawodów zostały pochodzą ze strony: przedszkolankowo.pl i można je pobrać tutaj: „Kto pierwszy!” – plansze

 

 

3. W dalszej kolejności polecamy zabawę językową „ Komu to może posłużyć?”Rodzic stawia na środku duże pudło (lub skrzynię). Dziecko kolejno wyjmuje atrybuty różnych zawodów i  odpowiada na pytania zadawane przez prowadzącego: Komu ten przedmiot może się przydać w pracy? Do czego może być przydatny? Przykładowe odpowiedzi: Strzykawka może się przydać pielęgniarce do robienia zastrzyków. Nożyczki mogą się przydać fryzjerowi do ścinania włosów. Łyżka może się przydać kucharzowi do próbowania potrawy. Wśród zgromadzonych rzeczy mogą się znaleźć również przedmioty codziennego użytku, np. skórzana torba, łyżka, płyta CD, książka, nożyczki, a także nakrycia głowy, np. czepek kuchenny, kapelusz podróżnika.

 

 

4. Zachęcamy do zabawy „Czy to zdanie jest prawdziwe czy fałszywe?” Rodzic odczytuje zdania, a dziecko określa czy jest ono prawdziwe czy fałszywe.

  1. Policjant pilnuje porządku aby było bezpiecznie.
  2. Kucharz gotuje potrawy.
  3. Pielęgniarka pracuje w przychodni.
  4. Nauczyciel nosi specjalny kask.
  5. Lekarz nosi specjalny fartuch.
  6. Strażak nie gasi pożarów.

 

 

5. Polecamy zabawę słowną „Wiem jakie sklepy i usługi są w moim miasteczku.” Zadaniem dziecka jest swobodnie wypowiedzieć się na temat lokalnych sklepów i usług.

 

 

6. Kontynuacją powyższej zabawy niech będzie układanie złożonych zdań o punktach usługowych i zawodach. Dziecko uzupełnia i wypowiada całe pełne zdania:

ᴥ „Moim ulubionym sklepem jest…, ponieważ…”

ᴥ „Kiedy dorosnę, będę…, ponieważ …”

ᴥ „Lekarz leczy… i pracuje w …”

 

 

7.Podejmijcie zabawę w teatr , proponujemy zabawę w mima  „Jaki to zawód?” Dziecko próbuje pokazać ruchem ciała czynności, które wykonuje np. nauczyciel. Rodzi odgaduje, po czym następuje zmiana ról.

 

8.Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej techniką dowolną na temat „Tak będę wyglądał, jak będę pracował w… .”

 

9. Polecamy wykonanie karty pracy „Puzzle – zawody” (N SP nr 91 i 95). Zadaniem dziecka jest wyciąć obrazki, pociąć je na kawałki, ułożyć na kartce, nakleić i pokolorować.

Karty można pobrać tutaj: Kp – Puzzle zawody 1     Kp – Puzzle zawody

 

10. Polecamy programy edukacyjne:

  • TVP ABC godz. 13.25 „Księga Ksiąg –  Eliasz i prorocy Baala”.
  • TVP ABC godz. 19.20 i 55 – „Wieczorynka- Strażak Sam” i   „Wieczorynka – czytanie przed spaniem”.
  • TVP VOD/dla dzieci/Dlaczego? Jak? I po co? / odc. „Nauka, Wynalazki, eksperymenty”.

 

Miłego dnia:)