Propozycje zabaw dla dzieci 3-letnich na 10. 06. 2020 r.

Witamy. Tematem dzisiejszego dnia będzie zawód ekspedientki. 

 

1. Na rozpoczęcie proponujemy  zabawy:

  • ruchową „Jedzie rowerek”  wzmacniającą mięśnie brzucha: 

Dziecko leży na plecach, unosi w górę nogi i naśladuje pedałowanie, mówiąc: Jedzie rowerek na spacerek, jaki z tyłu ma numerek? Na słowo „numerek”, przestaje pedałować, siada po turecku. Rodzic  wybiera  podaje numerek.  Dziecko głośno liczy, aż doliczy do podanej liczby (można umówić się z dzieckiem, że numerek nie może być większy niż 20). Następnie znowu się kładzie i pedałuje dalej.

  • .,,Kim będę’’- zabawa naśladowcza:  Dziecko naśladuje charakterystyczne czynności, jakie wykonuje np.: malarz, fryzjer, lotnik, kucharz, kierowca, murarz, itp. dz. doskonali sprawność fizyczną poprzez wymachy ramion, ćwiczenia manualne, bieg, skręty tułowia. Można dokonać zmiany: Rodzic naśladuje – dz. odgaduje.
  • Równowaga to zabawa fajna jest?:  Wykonajcie ćwiczenia na doskonalenie równowagi, która jest niezbędna w prawidłowym funkcjonowanie.

Pomoże Wam w tym pokaz i muzyka./ Link: https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

 

 

2. Przejdźmy do tematu dzisiejszego dnia w trakcie  rozmowy n/t  ,,W sklepie’’- praca z obrazkiem: 

Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające sklepy różnego rodzaju. Na podłodze rozkłada obrazki przedstawiające różne produkty. Zadaje dziecku pytania :

 – Co przedstawia obrazek?

- Jaka nazywa się to miejsce?

- Czym różnią się te sklepy ?

- Jak należy zachowywać się w sklepie ?

- Jak nazywa się osoba pracująca w sklepie ?

- Jak zachowuje się taka osoba w sklepie, która podaje, sprzedaje nam zakupy ?

- Czy wy chcielibyście wykonywać taki zawód, jeśli tak dlaczego ?

 

 

3. Kontynuacją rozmowy będą  zabawy ruchowe: 

a)   ,,W sklepie z zabawkami’’:  Dzieci w pokoju mają różne zabawki, np. misie, lalki, piłki, klocki, samochody itp. Zadaniem dzieci jest wybranie zabawki, którą chciałby być. Następnie wspólnie z rodzicem , przygotowują obręcze, rozkładają na podłodze. W takt muzyki maszerują zabawki – dzieci w pokoju. Gdy muzyka ucichnie i padnie hasło, np. lalki do sklepu. Te dzieci , które są lalkami, wchodzą, do obręczy następnie inne wypowiadane przez rodzica zabawki, można łączyć np. lalki i samochody. Gdy muzyka jest włączona ponownie, kontynuujemy zabawę.

b) „Jedziemy na zakupy” zabawa orientacyjno–porządkowa:  dzieci biegają na paluszkach w tempie podanym na bębenku. Zatrzymują się i na hasło: Sklep z zabawkami! naśladują ruchy różnych zabawek (np. piłek, piesków, robotów itd.). Na hasło: Sklep z ubraniami! naśladują ruchy przymierzania różnych części garderoby. Na hasło: Kwiaciarnia! naśladują wąchanie kwiatów.

 

 

4. Proponujemy ćwiczenie kompetencji matematycznych w trakcie:  

a) Zabawy matematycznej  „Wielkie zakupy „:  Rodzic wykorzystuje wcześniejsze szablony produktów spożywczych lub innych. Każde dziecko dostaje po pięć obrazków. Rodzic tłumaczy jak należy zachowywać się w sklepie, jak prosić o towar, i jak za niego płacić. Rodzic wciela się w rolę ekspedientki. Zadaniem dzieci jest kupowanie produktów i płacenie za nie, używając przy tym zwrotów grzecznościowych.

b) ,,Większy – mniejszy’’- kolorowanie według ustalonego koloru oraz wielkości. Kartę pracy można pobrać tutaj: Karta pracy – Większe- mniejsze

 

 

5. Zachęcamy także do wysłuchania opowiadania Renaty Piątkowskiej pt.  „Zguba”:  Link: https://youtu.be/o48m1xej6h0

Proponujemy  rozmowę z dziećmi na temat wysłuchanego opowiadania, która pomoże dzieciom przyswoić zasady bezpiecznego zachowania w trakcie wyjścia do sklepu na zakupy oraz w sytuacji zagubienia się:

- Gdzie mama zabrała Tomka?

- Co bardzo spodobało się Tomkowi w sklepie?

- Co zrobił, kiedy zobaczył namioty?

- Jak zaskoczył pana Tomek?

- Dlaczego chłopiec przestraszył się?

- Dlaczego nie odpowiedział na pytanie nieznajomego?

- Kto pomógł mu odnaleźć mamę?

- Jak trzeba zachowywać się w sklepie?

- W jakich sytuacjach i komu można przekazywać informacje dotyczące nazwiska i adresu zamieszkania.

 

 

6. Na koniec zachęcamy do wspólnej ,,Wycieczki do pobliskiego sklepu’’-  Zachęcamy do odwiedzenia pobliskiego małego i dużego sklepu wspólnie z dzieckiem,  w celu zrobienia zakupów, np. chleb, mleko. Rodzice zwracają uwagę dzieciom na używanie wszelkich form grzecznościowych,  a także zachęcają do pomocy przy robieniu zakupów, niesienia czy pakowania w celu kształtowania samodzielności i zaradności.

Wspólne zakupy mogą stać się inspiracją do rozmowy n/t „W dużym sklepie” – Rozmowa na temat  różnic między małymi, osiedlowymi sklepikami, a dużymi marketami.

 

 

7. Proponujemy obejrzenie bajki na TVP ABC pt. „Bracia Koala” – gdzie bohaterowie prowadzą sklep- można zobaczyć jak się zachowują zarówno klienci jak ekspedienci, jakich zwrotów używają oraz co kupują.

 

Życzymy udanej zabawy:)