Propozycje zabaw dla dzieci 3-letnich na 10. 06. 2020 r.
Witamy. Tematem dzisiejszego dnia będzie zawód ekspedientki.
1. Na rozpoczęcie proponujemy zabawy:
- ruchową „Jedzie rowerek” wzmacniającą mięśnie brzucha:
Dziecko leży na plecach, unosi w górę nogi i naśladuje pedałowanie, mówiąc: Jedzie rowerek na spacerek, jaki z tyłu ma numerek? Na słowo „numerek”, przestaje pedałować, siada po turecku. Rodzic wybiera podaje numerek. Dziecko głośno liczy, aż doliczy do podanej liczby (można umówić się z dzieckiem, że numerek nie może być większy niż 20). Następnie znowu się kładzie i pedałuje dalej.
- .,,Kim będę’’- zabawa naśladowcza: Dziecko naśladuje charakterystyczne czynności, jakie wykonuje np.: malarz, fryzjer, lotnik, kucharz, kierowca, murarz, itp. dz. doskonali sprawność fizyczną poprzez wymachy ramion, ćwiczenia manualne, bieg, skręty tułowia. Można dokonać zmiany: Rodzic naśladuje – dz. odgaduje.
- Równowaga to zabawa fajna jest?: Wykonajcie ćwiczenia na doskonalenie równowagi, która jest niezbędna w prawidłowym funkcjonowanie.
Pomoże Wam w tym pokaz i muzyka./ Link: https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo
2. Przejdźmy do tematu dzisiejszego dnia w trakcie rozmowy n/t ,,W sklepie’’- praca z obrazkiem:
Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające sklepy różnego rodzaju. Na podłodze rozkłada obrazki przedstawiające różne produkty. Zadaje dziecku pytania :
– Co przedstawia obrazek?
- Jaka nazywa się to miejsce?
- Czym różnią się te sklepy ?
- Jak należy zachowywać się w sklepie ?
- Jak nazywa się osoba pracująca w sklepie ?
- Jak zachowuje się taka osoba w sklepie, która podaje, sprzedaje nam zakupy ?
- Czy wy chcielibyście wykonywać taki zawód, jeśli tak dlaczego ?
- Sklepy – obrazki do klasyfikacji można pobrać tutaj: Karta pracy – Sklepy
- Produkty- Obrazki do klasyfikacji można pobrać tutaj: Karta pracy – Obrazki
3. Kontynuacją rozmowy będą zabawy ruchowe:
a) ,,W sklepie z zabawkami’’: Dzieci w pokoju mają różne zabawki, np. misie, lalki, piłki, klocki, samochody itp. Zadaniem dzieci jest wybranie zabawki, którą chciałby być. Następnie wspólnie z rodzicem , przygotowują obręcze, rozkładają na podłodze. W takt muzyki maszerują zabawki – dzieci w pokoju. Gdy muzyka ucichnie i padnie hasło, np. lalki do sklepu. Te dzieci , które są lalkami, wchodzą, do obręczy następnie inne wypowiadane przez rodzica zabawki, można łączyć np. lalki i samochody. Gdy muzyka jest włączona ponownie, kontynuujemy zabawę.
b) „Jedziemy na zakupy” zabawa orientacyjno–porządkowa: dzieci biegają na paluszkach w tempie podanym na bębenku. Zatrzymują się i na hasło: Sklep z zabawkami! naśladują ruchy różnych zabawek (np. piłek, piesków, robotów itd.). Na hasło: Sklep z ubraniami! naśladują ruchy przymierzania różnych części garderoby. Na hasło: Kwiaciarnia! naśladują wąchanie kwiatów.
4. Proponujemy ćwiczenie kompetencji matematycznych w trakcie:
a) Zabawy matematycznej „Wielkie zakupy „: Rodzic wykorzystuje wcześniejsze szablony produktów spożywczych lub innych. Każde dziecko dostaje po pięć obrazków. Rodzic tłumaczy jak należy zachowywać się w sklepie, jak prosić o towar, i jak za niego płacić. Rodzic wciela się w rolę ekspedientki. Zadaniem dzieci jest kupowanie produktów i płacenie za nie, używając przy tym zwrotów grzecznościowych.
b) ,,Większy – mniejszy’’- kolorowanie według ustalonego koloru oraz wielkości. Kartę pracy można pobrać tutaj: Karta pracy – Większe- mniejsze
5. Zachęcamy także do wysłuchania opowiadania Renaty Piątkowskiej pt. „Zguba”: Link: https://youtu.be/o48m1xej6h0
Proponujemy rozmowę z dziećmi na temat wysłuchanego opowiadania, która pomoże dzieciom przyswoić zasady bezpiecznego zachowania w trakcie wyjścia do sklepu na zakupy oraz w sytuacji zagubienia się:
- Gdzie mama zabrała Tomka?
- Co bardzo spodobało się Tomkowi w sklepie?
- Co zrobił, kiedy zobaczył namioty?
- Jak zaskoczył pana Tomek?
- Dlaczego chłopiec przestraszył się?
- Dlaczego nie odpowiedział na pytanie nieznajomego?
- Kto pomógł mu odnaleźć mamę?
- Jak trzeba zachowywać się w sklepie?
- W jakich sytuacjach i komu można przekazywać informacje dotyczące nazwiska i adresu zamieszkania.
6. Na koniec zachęcamy do wspólnej ,,Wycieczki do pobliskiego sklepu’’- Zachęcamy do odwiedzenia pobliskiego małego i dużego sklepu wspólnie z dzieckiem, w celu zrobienia zakupów, np. chleb, mleko. Rodzice zwracają uwagę dzieciom na używanie wszelkich form grzecznościowych, a także zachęcają do pomocy przy robieniu zakupów, niesienia czy pakowania w celu kształtowania samodzielności i zaradności.
Wspólne zakupy mogą stać się inspiracją do rozmowy n/t „W dużym sklepie” – Rozmowa na temat różnic między małymi, osiedlowymi sklepikami, a dużymi marketami.
7. Proponujemy obejrzenie bajki na TVP ABC pt. „Bracia Koala” – gdzie bohaterowie prowadzą sklep- można zobaczyć jak się zachowują zarówno klienci jak ekspedienci, jakich zwrotów używają oraz co kupują.
Życzymy udanej zabawy:)