Propozycje zabaw dla dzieci 3-letnich na 08. 06. 2020 r.

Witamy w nowym tygodniu. Będziemy rozmawiać n/t ,,Kim będę gdy dorosnę?”  Dzisiejszy dzień poświęcimy pracy nauczyciela. 

 

 

1. Rozpoczniemy od ćwiczeń usprawniających narządy mowy  – w oparciu o wiersz G.Wasilewicz ,,W ZOO”: 


Ale w zoo jest wesoło.
Słoń wyciąga trąbę w górę,

( Wysuwamy język w kierunku nosa.)
kręci nią jak grubym sznurem.

( Oblizujemy wargi, mają szeroko otwarte usta)
Lew otworzył wielką paszczę,

( Szeroko otwieramy buzię)
foka śmiesznie w łapki klaszcze,

( kląskamy językiem)
małpa po gałęziach fika,

( Dotykamy czubkiem  języka  ostatnich zębów na górze i na dole)
stado kuców raźno bryka.

( Dotykamy kolejno zębów górnych i dolnych,)
Żmija się po pysku wije,

( Wyciągamy długi, cienki język we wszystkie strony)
a żyrafa pręży szyję,
bo chce dostać gałąź z góry.

( Dotykamy językiem dziąseł za górnymi siekaczami, mając szeroko otwarte usta.)

Tygrys ostrzy swe pazury,

( Przeciskamy między zębami zbliżonymi do siebie górnymi i dolnymi siekaczami grzbiet języka, drapiemy go zębami)

A krokodyl paszcza kłapię,

( Otwieramy i zamykamy wysunięte wargi)

Niedźwiedź w wodzie ryby łapie.

( Wysuwamy rozszerzone na końcach wargi- ,,rybka’’)

Wielbłąd chwali się swym garbem,

( Unosimy grzbiet języka, a czubek przyciskamy do dolnych zębów- ,,koci grzbiet’’)

Swoim bardzo dużym skarbem.

I przeżuwa w buzi trawę.

( Naśladujemy ruchy żucia)

Czas już kończyć tę zabawę,

Bo podziwiam te zwierzęta

Chyba godzin pięć czy sześć.

( Gwiżdżemy z podziwem)

Koniec. Wracam już do domu,

( Dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu)

Bo chce mi się pić i jeść

( Naśladujemy połykanie)

 

2. Przejdźmy do zabawy ,,Nożyczkami rachu – ciachu’’- zabawy z nożyczkami – nauka prawidłowego trzymania nożyczek i posługiwania się nimi, wyrażanie radości z wykonywanej pracy.

 

3.  Czas na poranne zabawy ruchowe przy muzyce:

- ,, Radosny dzień ‘’. Dzieci maszerują ze smutnymi minami. Na hasło: Wesoły dzień ! zaczyna biegać i skakać.

- ,,Skok przez rzeczkę’’- dzieci z szarf lub skakanek układają dwie równoległe linie w odległości  0,5 m od siebie. Linie te maja imitować dwa brzegi rzeki. Każdy, po kolei, przeskakuje przez rzekę – stara się nie nadepnąć na szarfę.

- ,,Na pływalni’’- Dzieci maszerują, pokazują rodzicowi jak pływają w wodzie.

- ,, Dzikie zwierzęta’’-  rodzic opowiada o zwierzętach , które można spotkać w zoo. Dzieci starają się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których opowiada rodzic. Dzieci starają się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których opowiada rodzic, np. słoń- dzieci wykonują powolne ruchy i udają trąbienie słonia; lew- dzieci chodzą na czworakach i naśladują ryczenie.

 

 

4.  W trakcie zabawy ,,Kto to ?’’ porozmawiajcie  n/t  zawodów wykonywanych przez dorosłych – praca z obrazkiem: 

Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne zawody ( np. kucharz, policjant, strażak itp. ) i atrybuty tych osób. Zadaniem dzieci jest nazwać osobę na obrazku i powiedzieć, na czym polega jej praca. Dzieci opowiadają o pracy swoich rodziców.

Karta pracy  z obrazkami do pobrania tutaj: KP Zawody

 

 

5. Mamy kilka propozycji zabaw wprowadzających w temat dzisiejszego dnia: 

a) ,,Nauczyciel’’- zabawa dydaktyczna zakończona  pracą plastyczną:   Rodzic zadaje dziecku pytanie o zawodzie nauczyciela. Dziecko wymienia jak ma na imię nauczyciel , który go uczy. Może opowiedzieć o cechach wyglądu. Co wykonuje nauczyciel, w czym pomaga, za co go lubimy, podziwiamy. Po zakończonej rozmowie malujemy kolorowankę kredkami lub farbami.

Karta pracy z kolorowanką do pobrania: KP Nauczyciel

b) ,,Kim będę, gdy dorosnę…” – zabawa słownikowa:  Zadaniem dzieci jest opowiedzieć o swoim wymarzonym zawodzie.

c) ,,Co robimy w przedszkolu’’- zabawa słownikowa: Rodzic zadaje dzieciom pytania związane z pracą osób w przedszkolu, ale nie nazywa tych osób ,np. Kto przygotowuje nam pyszne posiłki ?. Zadaniem dzieci jest rozwiązywanie zagadek. Potem dzieci mogą same zadawać pytania.

d) .,,W przedszkolu’’-  zabawa tematyczna:  Rodzic wyznacza dzieciom rolę nauczyciela przedszkola, dzieci, woźnej, kucharki, itp. Dzieci mają je odegrać.

 

 

6. Zabawy ruchowe przy piosenkach powinny sprawić dzieciom wiele radości: 

Do wyboru takich jak ,,Stary niedźwiedź ‘’, ,,Stary Donald farmę miał’’, ,, My jesteśmy krasnoludki’’, ,, Była sobie żabka mała’’, ,,Jadą, jadą misie’’, ,, Ta Dorotka’’, ,, Panie Janie’’, ,, Jedzie pociąg’’, ,, Kaczuszki’’, ,,Kundel Bury’’, ,, Jestem sobie przedszkolaczek’’.

 

 

7. Zachęcam do obejrzenia programu TVP ABC: