Propozycje zabaw dla dzieci 4-letnich na 05. 06. 2020 r.

Dziś proponujemy zabawy stanowiące podsumowanie całotygodniowych rozważań na temat świata dzieci.

 

 

1.Na początek zachęcamy do przeczytania utworu J. Woźniewskiego „Każde dziecko chce tak samo”. Porozmawiajcie z wykorzystaniem pytań: Czy wszystkie dzieci na całym świecie lubią się bawić?  Czego pragną dzieci? Czego wy pragniecie?

 

Jest na świecie wiele dzieci,

Każde z nich jest inne.

Te są grube, te są chude,

Tamte bardziej zwinne.

Czy z Afryki, czy z Europy

Tak samo grymaszą.

Raz się śmieją bardzo głośno,

A czasem zapłaczą. (….)

Czy to Zosia, czy Marysia,

Julka czy Krystynka.

Czy to mały, czy to duży,

Chłopiec czy dziewczynka.

Każde dziecko ma swój domek,

Ma miejsce na świecie.

Jest słodziutkie, jest kochane,

Pewno to już wiecie.

 

 

2. W nawiązaniu do powyższego wiersza proponujemy pogadankę o dzieciach z różnych zakątków świata i wspólne kolorowanie obrazków. Informacje o cechach charakterystycznych wyglądu, kultury, poglądów czy sposobu życia dzieci afrykańskich, azjatyckich i indiańskich można znaleźć na: https://www.szkolneinspiracje.pl/dzieci-z-roznych-stron-swiata/ . Kolorowanki można pobrać na: https://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/kolorowanki/dzieci-swiata

 

 

3. Spróbujcie trochę pogłówkować i ułożyć puzzle z motywem dziecka, które dostępne są na: https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/242193-dzie%C5%84-dziecka .

 

 

 

4. Następnie podejmijcie zabawę matematyczną dotyczącą klasyfikacji zabawek. Rodzic wybiera kilka zabawek z pokoju dziecka i układa je na podłodze lub stole. Dziecko klasyfikuje zabawki czyli dzieli je na maskotki, klocki, książki, puzzle, figurki itp.

 

 

5. Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej „Murzynek lub Murzynka” . Wspólnie z Rodzicami lub ze starszym rodzeństwem wykonajcie (dowolną techniką) Murzynka lub Murzynkę. Do wykonania pracy proponujemy wykorzystać: brązową plastelinę, ziarenka kawy, płatki śniadaniowe – kulki czekoladowe, płatki kosmetyczne, włóczkę, itp.

 

 

 

6. Inspiracją do powyższej zabawy niech będzie wiersz J. Tuwima  „Murzynek Bambo” .

 

Murzynek Bambo w Afryce mieszka,
czarną ma skórę ten nasz koleżka.
Uczy się pilnie przez całe ranki,
ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.
A gdy do domu ze szkoły wraca,
psoci figluje to jego praca.
Aż mama krzyczy Bambo łobuzie,
a Bambo czarną nadyma buzię
Mama powiada napij się mleka
a on na drzewo mamie ucieka,
Mama powiada choć do kąpieli,
a on się boi, że się wybieli.

Lecz mama kocha swojego synka,
bo dobry chłopak z tego murzynka.
Szkoda, że Bambo czarny wesoły,
nie chodzi razem z nami do szkoły.

Dokonajcie analizy wiersza: Kto jest bohaterem wiersza? Gdzie mieszka? Jaki ma kolor skóry? Jakie są zajęcia Bambo, co lubi robić? Jaki charakter ma wiersz : poważny czy żartobliwy?

 

 

 

7. Następnie polecamy zabawę muzyczno-naśladowczą „Murzynek malutki”. Rodzic odczytuje tekst rymowanki i wraz z dzieckiem ilustruje ją ruchem.

Murzynek malutki oczka ma błyszczące
(pokazujemy na oczka)
Kręcą mu się loczki, (pokazujemy na włoski zakręcając je)
do góry sterczące. (postawiamy je)
Buzia cała czarna jak ta czekolada (pokazujemy buzie)
Murzynek malutki po murzyńsku gada.
Filifili fa, filifili fa
Filifili fa, filifili fa

Choć do mnie Murzynku, daj mi rączki swe
Zrobimy kółeczko, zabawimy się. (robimy kółeczko)

 

 

8. Kolejną propozycją jest „Masażyk afrykański” - rodzic czyta wierszyk i wykonuje masażyk na plecach dziecka. Następnie można zamienić się rolami.

Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze ( rysowanie koła)
Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie ( małe koła)
Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie chodu słonia)
Przy palmie siedzi małpa  po głowie się drapie (drapanie)
A ja  przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera)
Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy (uderzanie pięściami)
Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur)
Cała nasza grupa w namiocie się skryła. ( rysowanie trójkąta).

 

 

9. Wszystkie dzieci kochają zabawę. Spróbujcie rozwiązać kilka zagadek dotyczących zabaw:

 

Są na nich huśtawki
ławki i drabinki.
Latem się tu bawią,
chłopcy i dziewczynki. (plac zabaw)

 

Na czym jeździsz wesoło?
I kręcisz się wkoło? (karuzela)

 

Jest szufelka, jest wiaderko
i wilgotny piasek.
Co też z tego można zrobić?
Czy nie wiecie czasem? (babki z piasku)

 

Co się turla i toczy,
z boczku na boczek
i na boku ma oczko,
lub nawet sześć oczek. (kostka do gry)

 

Malutkie okienka, małe firaneczki
idealne miejsce dla mojej laleczki! (domek dla lalek)

 

Lubię tego zwierzaka,
no i uwielbiam skakać.
dlatego wołam od rana:
Tato! Weź mnie na …! (baran)

 

 

10. Polecamy wykonanie wybranych kart pracy:

Eskimosek – labirynt – zadaniem dziecka jest doprowadzić Eskimosa do igloo (źródło: przedszkolankowo.pl ) . Kartę można pobrać tutaj: Kp- Eskimosek- labirynt

ᴥ Eskimosek – zadaniem dziecka jest rysować po śladzie, a następnie dorysować brakujące elementy twarzy dziecka (źródło: przedszkolankowo.pl ). Kartę można pobrać tutaj: Kp -Eskimosek

„Znajdź i połącz bliźniaki” (źródło: http://www.supercoloring.com/pl/lamiglowki/znajdz-i-polacz-blizniakow  ) – zadaniem dziecka jest wyszukać identyczne postacie i połączyć je w pary. Kartę można pobrać tutaj: Kp – Znajdź i połącz bliźniaki

 

 

11. Pogoda dopisuje, więc proponujemy ruch na świeżym powietrzu.

Część wstępna

,,Górska wspinaczka”- zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko swobodnie maszeruje. Rodzic opowiada mu o górach. Kiedy dziecko usłyszy słowo „góry” – naśladuje wspinanie się pod górę – chodzi, wysoko unosząc kolana.

Część główna

,,Na pomoc” – zabawa bieżna. Uczestnicy zabawy wyznaczają jedną osobę, która jest berkiem – lekarzem. Berek goni pozostałych uczestników. Osoba, którą dotknie, zatrzymuje się i stoi, trzymając się za miejsce, którego dotknął berek.

,,Szukamy”- zabawa bieżna. Wyznaczamy plac, na którym możemy się chować. Następnie dwie wyznaczone osoby szukają ukrytych pozostałych uczestników zabawy.

,,Rzut szyszką”- zabawa rzutna. Dziecko maszeruje i szuka szyszek, ukrytych wcześniej przez rodzica. Kiedy szyszki zostaną znalezione, przybiega do rodzica i celuje szyszkami do kosza.

,,Gol”- zabawa z elementem celowania. Rodzic ustawia bramkę w danej odległości. Dziecko oddaje strzał na bramkę.

„Po wąskiej ścieżce”- z elementem równowagi. Rodzic prosi dziecko, aby wyobraziło sobie, że spaceruje po wąskiej ścieżce. Układa skakankę w dowolny kształt i zachęca, by dziecko pokonało drogę. Pilnuje, by dziecko zachowało prawidłową postawę (wyprostowane ramiona, proste plecy) i dokładnie wykonało zadanie.

Część końcowa

- „Wakacje” – zabawa uspokajająca. Dziecko siada na kocyku i opowiada o swoich planach na wakacje.

 

 

12.Na koniec, jeśli macie możliwość proponujemy zabawę „Kolorowy świat” polegającą na malowaniu kredą po asfalcie na dowolny temat .

 

13. Polecamy programy edukacyjne: 

  • TVP ABC godz. 13.00 „Nela mała reporterka – Malutki słonik”.
  • TVP ABC godz. 19.55 „Wieczorynka – czytanie przed spaniem”.
  • TVP 2 godz. 7.05 „Wesoła nauka – wielkie dzieła małych rąk”.
  • TVP 2 godz. 11.40 „Wesoła nauka”.
  • TVP VOD/dla dzieci/ Mali światowcy/np.   „Gry i zabawy” lub „Nasi mniejsi bracia”.

 

Miłej zabawy:)