Propozycje zabaw dla dzieci 3-letnich na 04. 06. 2020 r.

 Dzień dobry. Dziś „porozmawiamy” n/t  ,,Przyjaciele z różnych stron – zabawy z różnych stron świata”. 

 

 

1. Na rozpoczęcie –  gimnastyka buzi i języka przy bajce artykulacyjnej  „Indianie’’

Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy  palce  prawej  ręki)  i żonami (cmokając  całujemy  palce  lewej  ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy  językiem  tętent  koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most  (usta  jak  do  ,,u’’  i  kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się  (parskanie)  i dają znak, że chcą pić:  ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie:  prrr… prrr … prrr… Konie  piją (ruchy  języka  z  dołu  do  góry,  naśladujące  picie  zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie  w  złączone  ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie  i  oblizywanie  szeroko  otwartych  ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać  (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie :  a-e-o, y-u-i   (przeciągamy  samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem  przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki ) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki ).

 

 

2. Następnie poranne zabawy ruchowe:

- ,,  Indiański dzień’’- zabawa naśladowczo- ruchowa. Rodzic wymienia prace, obowiązki, zabawy wspólnie wykonują wszystkie czynności:

- poranna gimnastyka

- toaleta poranna ( mycie twarzy, rąk, czesanie itp.)

- rozpalanie ognia

- polowanie

- przygotowanie posiłku

- karmienie zwierząt

- szycie koców i ubrań

- stworzenie legowiska – namiotu –  użycie materiału i stworzenie namiotu

- zabawy indiańskie- berek, baba jaga patrzy, strzelanie z łuku, tańce, jazda konna, wydawanie okrzyków itp.

- ,, Zające skaczą’’- gdy dzieci słyszą melodię kucają i skaczą jak zające. Na sygnał – przerwę w muzyce- zatrzymują i naśladują nasłuchiwanie otoczenia przez zające.

 

 

3. Dzisiaj dowiecie się – Jakie prawa mają dzieci?

Postaraj się jak najwięcej zapamiętać.  Zachęcamy rodziców do rozmowy z dziećmi na temat praw i obowiązków dzieci,  po wysłuchaniu piosenki.

Posłuchaj piosenki / Link: https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

 

 

 

4. A teraz przypomnimy sobie dzieci z różnych stron świata: 

a) Oto film edukacyjny n/t temat dziec z rożnych stron świata. /  Link:  https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20

b) „Dzieci na świecie”- spójrzcie na zdjęcia umieszczone poniżej. Przedstawiają one dzieci z różnych stron świata. Zwróćcie uwagę na ich strój, wygląd zewnętrzny, czym różnią się od Was- Polaków? Zdjęcia można pobrać tutaj: dzieci

c) Kochane Przedszkolaki wszystkie dzieci kochają zabawy. Teraz poznamy kilka zabaw z różnych stron świata: kartę z zabawami można pobrać tutaj: Zabawy z różnych stron świata

 

 

5.  Skoro mowa o zabawach proponujemy zabawę teatralną w parach „Lusterka”:  Dziecko jest lusterkiem, rodzic wykonuje wymyślony przez siebie ruch, dziecko naśladuje ten ruch. Potem następuje zamiana ról.

 

 

6.  Dzieciom powinna spodobać się także zabawa dydaktyczna  ,,Najmniejsza- największa’’ z wykorzystaniem różnych piłek: 

Rodzic gromadzi piłki- różniej wielkości, koloru- przynajmniej po dwie każdego rodzaju. Rodzic prosi:

- Ułóż piłki tak, aby do Ciebie pasowały.

- Najmniejsze piłki połóż na stole.

- Największe piłki połóż w koszyku.

- Żółte piłki połóż obok krzesła itd. wg możliwości dzieci.

 

 

7. Na zakończenie proponujemy dzieciom:  

  • Kolorowanie dzieci z różnych stron świata. Kartę można pobrać tutaj: KP Dzieci z różnych stron świata
  • Malowanie piór indiańskich farbami lub kredkami i połączenie do paska z kolorowego papieru- stworzenie indiańskiej opaski- pióropusza. Malowankę można pobrać tutaj: KP Indiańskie pióra    / Rodzic pomaga dziecku operować nożyczkami.

 

8,,Jestem prawie czterolatkiem’’-  kształtowanie samodzielności, zaradności, poczucia  przynależności do rodziny, grupy społecznej, podczas zabaw, wychodzenia na spacer i prac. Zachęcamy  do wspólnych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.

 

9. Zachęcam do obejrzenia programu TVP ABC do zapoznania z programem ,,Yakari’’- przedstawiające chłopca z wioski indiańskiej i jego różne przygody oraz przyjaciół.

 

 

Miłego dnia:)