Propozycje zabaw dla dzieci 3-letnich na 04. 06. 2020 r.
Dzień dobry. Dziś „porozmawiamy” n/t ,,Przyjaciele z różnych stron – zabawy z różnych stron świata”.
1. Na rozpoczęcie – gimnastyka buzi i języka przy bajce artykulacyjnej „Indianie’’:
Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy językiem tętent koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie: prrr… prrr … prrr… Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie : a-e-o, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki ) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki ).
2. Następnie poranne zabawy ruchowe:
- Zabawa ruchowa przy muzyce/ Link: https://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g
- Wesoła Zabawa – Radosne Melodie Dla Dzieci (bez słów)/ Link: https://www.youtube.com/watch?v=4cNbggnMMpo
- ,, Indiański dzień’’- zabawa naśladowczo- ruchowa. Rodzic wymienia prace, obowiązki, zabawy wspólnie wykonują wszystkie czynności:
- poranna gimnastyka
- toaleta poranna ( mycie twarzy, rąk, czesanie itp.)
- rozpalanie ognia
- polowanie
- przygotowanie posiłku
- karmienie zwierząt
- szycie koców i ubrań
- stworzenie legowiska – namiotu – użycie materiału i stworzenie namiotu
- zabawy indiańskie- berek, baba jaga patrzy, strzelanie z łuku, tańce, jazda konna, wydawanie okrzyków itp.
- ,, Zające skaczą’’- gdy dzieci słyszą melodię kucają i skaczą jak zające. Na sygnał – przerwę w muzyce- zatrzymują i naśladują nasłuchiwanie otoczenia przez zające.
3. Dzisiaj dowiecie się – Jakie prawa mają dzieci?:
Postaraj się jak najwięcej zapamiętać. Zachęcamy rodziców do rozmowy z dziećmi na temat praw i obowiązków dzieci, po wysłuchaniu piosenki.
Posłuchaj piosenki / Link: https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4
4. A teraz przypomnimy sobie dzieci z różnych stron świata:
a) Oto film edukacyjny n/t temat dziec z rożnych stron świata. / Link: https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20
b) „Dzieci na świecie”- spójrzcie na zdjęcia umieszczone poniżej. Przedstawiają one dzieci z różnych stron świata. Zwróćcie uwagę na ich strój, wygląd zewnętrzny, czym różnią się od Was- Polaków? Zdjęcia można pobrać tutaj: dzieci
c) Kochane Przedszkolaki wszystkie dzieci kochają zabawy. Teraz poznamy kilka zabaw z różnych stron świata: kartę z zabawami można pobrać tutaj: Zabawy z różnych stron świata
5. Skoro mowa o zabawach proponujemy zabawę teatralną w parach „Lusterka”: Dziecko jest lusterkiem, rodzic wykonuje wymyślony przez siebie ruch, dziecko naśladuje ten ruch. Potem następuje zamiana ról.
6. Dzieciom powinna spodobać się także zabawa dydaktyczna ,,Najmniejsza- największa’’ z wykorzystaniem różnych piłek:
Rodzic gromadzi piłki- różniej wielkości, koloru- przynajmniej po dwie każdego rodzaju. Rodzic prosi:
- Ułóż piłki tak, aby do Ciebie pasowały.
- Najmniejsze piłki połóż na stole.
- Największe piłki połóż w koszyku.
- Żółte piłki połóż obok krzesła itd. wg możliwości dzieci.
7. Na zakończenie proponujemy dzieciom:
- Kolorowanie dzieci z różnych stron świata. Kartę można pobrać tutaj: KP Dzieci z różnych stron świata
- Malowanie piór indiańskich farbami lub kredkami i połączenie do paska z kolorowego papieru- stworzenie indiańskiej opaski- pióropusza. Malowankę można pobrać tutaj: KP Indiańskie pióra / Rodzic pomaga dziecku operować nożyczkami.
8,,Jestem prawie czterolatkiem’’- kształtowanie samodzielności, zaradności, poczucia przynależności do rodziny, grupy społecznej, podczas zabaw, wychodzenia na spacer i prac. Zachęcamy do wspólnych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
9. Zachęcam do obejrzenia programu TVP ABC do zapoznania z programem ,,Yakari’’- przedstawiające chłopca z wioski indiańskiej i jego różne przygody oraz przyjaciół.
Miłego dnia:)