Propozycje zabaw dla dzieci 3-letnich na 03. 06 2020 r.
,,Przyjaciele z różnych stron świata – Wędrówki z Tupem”
1. Rozpoczniemy od zabawy paluszkowej „Lwy” do wiersza M. Barańskiej:
Tu jest dobra mama lwica,
Zaciskamy dłoń w pięść.
Obok wielki tata lew.
Zaciskamy w pięść drugą dłoń.
Mama z tatą tulą lwiątka,
leżąc sobie w cieniu drzew.
Splatamy razem palce obu dłoni i lekko nimi kołyszemy.
2.,,Bawimy się w teatr’’- zabawy parateatralne z wykorzystaniem pacynek- kukiełek: Rodzic proponuje dzieciom zabawę w teatr. Wspólnie wydzielają części na widownie i scenę. Aranżują teatrzyk z wykorzystaniem mebli np. krzesełko to widownia, kij od szczotki z przewieszonym materiałem to kurtyna. Wyznacza dzieci do roli aktorów. Omawia z dziećmi zasady prawidłowego zachowania w teatrze i zaprasza dzieci do odgrywania swoich ról. Dzieci odgrywają przed wszystkim krótkie dowolne scenki z wykorzystaniem kukiełek paluszkowych.
3. Następnie proponujemy zabawy ruchowe:
Wesoła Zabawa – Radosne Melodie Dla Dzieci (bez słów) #1/ Link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=4cNbggnMMpo
- ,, Radosny dzień ‘’. Dzieci maszerują ze smutnymi minami. Na hasło: Wesoły dzień ! zaczyna biegać i skakać.
- ,,Na pływalni’’- Dzieci maszerują pokazują rodzicowi jak pływają w wodzie.
- ,, Dzikie zwierzęta’’- Rodzic opowiada o zwierzętach , które można spotkać w zoo. Dzieci starają się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których opowiada rodzic. Dzieci starają się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których opowiada rodzic, np. słoń- dzieci wykonują powolne ruchy i udają trąbienie słonia; lew- dzieci chodzą na czworakach i naśladują ryczenie lwa itd.
- ,,Kółko graniaste’’– Rodzic ustawia się z dzieckiem , włączają muzykę i w obrębie koła śpiewają piosenkę. Piosenki dla dzieci Kółko graniaste BZYK.tv / Link:
https://www.youtube.com/watch?v=K6xLVQslAA8
Kółko graniaste,
Czworokanciaste,
Kółko nam się połamało,
Cztery grosze kosztowało,
A my wszyscy bęc!
4. Porozmawiajcie n/t „Różne strony świata: poznanie wyglądu , zwyczajów, i tradycji wybranych dzieci z różnych stron świata.
a) Rodzic przygotowuje trzy obrazki przedstawiające: Eskimosa przy igloo, Indianina przy wigwamie, Japonkę . Rodzic opowiada dzieciom o wyglądzie i tradycjach związanych z zamieszkaniem w różnych częściach świata. Można zwrócić uwagę na wygląd dzieci zamieszkujących różne kontynenty.
Wykorzystujemy film – bajka edukacyjną lub karty pracy 1, 2, 3.
Bajka edukacyjna „Dzieci z różnych stron świata”/ Link: https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20
Karty pracy do pobrania:
nr 1. Eskimos – Eskimos
nr 2. Indianin – Indianin
nr 3. Japonka – Japonka
b) Osłuchanie z piosenką pt. „Jesteśmy dziećmi” Śpiewające Brzdące / Link: https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
5. Zachęcamy do rozwijania spostrzegawczości w trakcie zabawy ,,Dzieci i ich domy’’: dopasowywanie dzieci do ich domów, przeliczanie dzieci i domów. Operowanie pojęciem- tyle samo. Do zabawy posłuży zamieszczona obok karta: Dzieci i ich domy
6. Przedstawiamy wiersz H. Łochockiej pt. ,,Ona i ja’’:
Ona ma czarne
Brwi i warkoczyk,
Ja rudą grzywkę,
Niebieskie oczy.
Ona rozsądnie
Zawsze coś powie,
A o mnie mówią,
Że mam pstro w głowie.
Ona chce śpiewać,
Rozmawiać, czytać,
A ja bym w piłkę
Grała i kwita.
Więc cóż wspólnego
Jest między nami?
Chyba to, żeśmy
Przyjaciółkami.
Po wysłuchaniu utworu rodzic zadaje pytania dotyczące treści :
- Kim były dziewczynki z wiersza ?
- Co to znaczy przyjaciółka ?
Można pokusić się o wspólne narysowanie postaci z wiersza – należy uwzględnić wygląd zewnętrzny obu dziewczynek.
7. Zachęcamy do obejrzenia programu TVP ABC do zapoznania z programem ,,Mali światowcy’’- przedstawiające dzieci z różnych stron świata, opowiadające o swoim życiu, zajęciach, krajach skąd pochodzą itp.
Udanego dnia:)