Propozycje zabaw dla dzieci 4-letnich na 02. 06. 2020 r.

Dziś porozmawiamy o prawach dziecka.

 

 

1.Na początek proponujemy zabawę integracyjną „Mały człowiek”. Uczestnicy zabawy ilustrują ruchem treść wiersza:

Mały człowiek, duża sprawa. (przykucamy, wstajemy  i zataczamy rękami  koło)

Mały człowiek ma swe prawa. (rękami wskazujemy siebie)

Strzegąc praw tych należycie, (krzyżujemy ręce i przykładamy do siebie)

układamy dziecku życie. (klaszczemy, a następnie witamy się przez podanie ręki).

 

 

 

2.Następnie przeczytajcie wierszyk Marcina Brykczyńskiego „O prawach dziecka”, który dedykowany jest dzieciom. Jego zaletą jest to, że w prosty sposób prezentuje prawa jakie posiadają dzieci. Porozmawiajcie n/t utworu: Co to są prawa? Kto ma swoje prawa? Jakie prawa mają dzieci? Czy potrzebne są prawa dla dzieci? Przeanalizujcie wymienione prawa dziecka.

 

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,

Spisali dla was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

 

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

 

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

 

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,

I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

 

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

 

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

 

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

 

Tak się tu wiersze poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej, jak umiecie.

 

Do zilustrowania treści wiersza można wykorzystać materiał dostępny na: http://www.przedszkole.dobron.eu/files/prawa—dziecka–obrazki.pdf

 

3. Polecamy zabawę z użyciem własnego ciała „Lubię te czynności”: Dzieci używają własnych ciał jako narzędzi do wykonywania czynności.

zabawa z lalką – dziecko kołysze lalkę (misie), przytula ją;

karuzela – obraca się z lalką (misiem) wokół własnej osi;

kołyska – wykonuje kołyskę z własnego ciała w pozycji leżącej lub siedzącej.

 

 

4. Ciekawą propozycją jest również zabawa naśladowcza ,,Szukam przyjaciela”: 

Uczestnicy zabawy dobierają się w pary. Stajemy w parach jedno za drugim. Pierwsza osoba z pary porusza się po wyznaczonym terenie w dowolny sposób. Druga – idzie za nim dokładnie tak samo. Po pewnym czasie uczestnicy zabawy zamieniają się rolami.

 

 

5. Następnie zachęcamy do wykonania karty pracy „Indianin”- dziecko koloruje postać Indianina wg wzoru (źródło: przedszkouczek.pl). Kartę można pobrać tutaj: Indianin

 

 

6. Na koniec proponujemy kilka zabaw z wykorzystaniem baniek mydlanych, które są nieco bardziej edukacyjne, choć wciąż rozrywkowe (źródło: https://tylkodlamam.pl/banki-mydlane-zabawy-logopedyczne-ruchowe/ ):

Na paluszkach – dzieci powinny ćwiczyć chodzenie na palcach, oczywiście nie cały dzień, ale kilka minut dziennie.  Do zmotywowania pociechy, możemy wykorzystać bańki mydlane, za którymi dziecko po prostu biega na palcach. Rodzic jest wysoki i o to chodzi żeby bańki, podczas tej zabawy, fruwały wysoko. Jak najwyżej i jak najdłużej.

Powolny oddech – dziecko powinno ćwiczyć oddech, a nie ma lepszej zabawy niż robienie baniek. Jednak tym razem umów się z dzieckiem, że wydmuchuje bańkę jak najwolniej. Sprawdzą się przy tym te najmniejsze zestawy albo po prostu zwykła rurka. Najlepiej dość szeroka.

Jeśli dziecko nie ma nic przeciwko temu, możecie nawet mierzyć czas powstawania jednej bańki. Potem zamiana ról.

Szybko i dużo – Poproście dziecko żeby spróbowało wydmuchać dużo baniek za jednym razem (na jednym wydechu). Wszystko oczywiście zależy od sprzętu jakim dysponujecie. Im większe koło do tworzenia baniek, tym lepszy efekt. Możecie się też umówić na sprawdzenie, ile baniek maluch wydmucha w ciągu 5 sekund.

Jeszcze nie – ta zabawa najlepiej uda się na podwórku. Umówcie się z dzieckiem, że tworzysz jak największą bańkę, a maluch może ją zbić na twój sygnał. Nie od razu, jak tylko się pojawi, choć wiadomo, że pokusa jest wielka.

Bańkowy taniec – dozwolona jest tu pełna improwizacja, ale przy muzyce. Z jednej strony pozwala to dziecku rozładować (uwolnić) emocje, a z drugiej uwrażliwia na zabawy muzyczne. Pewnie pociecha zechce zaprosić bańki do tańca. Wtedy zobaczycie, czy w tańcu uważa, by ich nie zniszczyć, czy może wręcz przeciwnie. Nie ma reguł, w tym wypadku taniec tworzy dziecko, a dorosły tylko „produkuje” bańki.

Tylko największa – zabawa polega na odnalezieniu i rozbiciu największej bańki w puli. To znaczy, że jedna osoba wydmuchuje lub tworzy jak najwięcej baniek, a druga chwilę obserwuje, po czym wybiera największą ze zbioru i próbuje w nią wycelować palcem/dłonią. W ten sposób, maluch (zupełnie mimochodem) skupia uwagę, obserwuje, ale też potrafi działać szybko i pod presją czasu (bo przecież bańki nie są wieczne).

Eksperyment – do tej zabawy potrzebna będzie kartka papieru (mniej więcej A4) lub gazeta. Umów się z dzieckiem, że będzie próbowało kierować ruchem baniek, tworząc przy pomocy kartki podmuch wiatru. Technika dowolna: podskoki, szerokie wymachy, zaganianie baniek w jedno miejsce. To bardzo wciągający eksperyment, dzięki któremu maluch uczy się, jak to jest z prawdziwym wiatrem. Ale też ćwiczy precyzję, bo przecież nie można machnąć w przypadkowe miejsce. Chodzi o to, żeby bańki poleciały w wybranym kierunku i nie pękły zbyt szybko.

 

7. Zabawom z wykorzystaniem baniek powinna towarzyszyć muzyka, możecie wykorzystać piosenki:

O prawach dziecka: Piosenki dla dzieci – Mała Orkiestra Dni Naszych, dostępnej na: https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

ᴥ „Indiański taniec”, dostępnej na: https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY .

 

 

 8. Polecamy następujące programy edukacyjne:  

  • TVP ABC godz. 9.40 „Domisie- Biwak”.
  • TVP ABC godz. 19.55 „Wieczorynka – czytanie przed spaniem”.
  • TVP 2 godz. 7.05 „Wesoła nauka – wielkie dzieła małych rąk”.
  • TVP 2 godz. 11.40 „Wesoła nauka”.
  • TVP VOD/dla dzieci/ Budzik/ / odc. „Koledzy”.
  • TVP VOD/dla dzieci/Domowe przedszkole/ np. odc. „Kolorowa piłka”

 

Miłego dnia:)