Propozycje zabaw dla dzieci 3-letnich na 29. 05. 2020 r.

 Dziś proponujemy rozmowę n/t „Bezpieczne zabawy z zwierzętami’’.

 

1. Rozpoczniemy od  zabaw: 

a) dźwiękonaśladowczej „Piesek” z wierszykiem E. Szwajkowskiej: 

Rodzic czyta bądź recytuje wiersz ze szczególnym uwzględnieniem słów dźwiękonaśladowczych – dzieci je powtarzają.

Warczy piesek wrr!
Brzmi to strasznie – brr!
Niech już tak nie warczy,
Warczenia wystarczy.
Psy skowyczą, ujadają,
Wyją skomlą lub szczekają.
Gdy są psy zadowolone,
Każdy macha swym ogonem.

b) zabawy naśladowczej „Chomik” usprawniającej narządy mowy dziecka  wg G. Wasilewicz:

Rodzic czyta, pokazuje. Ty naśladuj Rodzica. Brawo!

Czy widziałeś chomika, który ziarno w buzię wtyka?

Przesuwamy językiem po górnej wardze, górnych zębach, podniebieniu w kierunku gardła.

Trzyma w policzkach zapasy, taki jest łasy.

Oblizujemy językiem wargi, mając szeroko otwarte usta.

Teraz policzki ma jak balony

Nabieramy powietrza i krótko przytrzymujemy je w policzkach.

i bardzo jest zadowolony.

Rozszerzamy wargi w szerokim uśmiechu z wyszczerzonymi zębami.

Nabierz powietrza pod wargę górną,

Przytrzymujemy powietrze pod górną wargą.

nabierz powietrza pod wargę dolną.

Przytrzymujemy powietrze pod dolną wargą.

nabierz powietrza w jeden policzek,

Przytrzymujemy powietrze w jednym policzku.

nabierz powietrza w drugi policzek,

Przytrzymujemy powietrze w drugim policzku.

Nabierz powierza w oba policzki

Przytrzymujemy powietrze w obu policzkach.

i już wyglądasz jak chomiczek.

Takie policzki nie są ozdobą.

Wypuść powietrze

Nadmuchujemy oba policzki i wolno wypuszczamy powietrze ustami.

i znów bądź sobą.

 

2. Zachęcamy do wspólnych zabaw ruchowych z dzieckiem:

Zanim zaczniecie się bawić, przygotujcie teren! Jeśli zabawa polega na rzucaniu piłki, zlikwidujcie z otoczenia wszystko, co taka piłka może strącić i zniszczyć. Do zabaw bardziej dynamicznych przyda się większa przestrzeń. Koniecznie przesuńcie stolik i drobne meble, o które dziecko może się uderzyć, zabezpiecz ostre kanty.

  • Jak rusza się….?

Niech dziecko pokazuje (ty też – będzie zabawnie!), jak poruszają się różne zwierzęta: kot, słoń, niedźwiedź, sikorka, pies, bocian, wąż itp. Zabawa może mieć postać kalamburów: każde z was losuje kartkę z nazwą zwierzęcia i musi bez użycia słów pokazać, o jakie zwierzę chodzi.

  • Sznurek parzy, sznurek to ścieżka:

Połóż na podłodze sznurek. Wymyślaj różne sposoby poruszania się z jego wykorzystaniem:

chodzenie po sznurku przodem, tyłem, bokiem,

przeskakiwanie przez sznurek przodem i tyłem,

przeskakiwanie nad sznurkiem bokiem obunóż lub z nogi na nogę.

  • Zabawy z piłkami:

Jest ich mnóstwo. Oto kilka z nich:

- Trafianie piłką do pojemnika na pranie, do wiaderka po farbie itp. Rzucajcie prawą, lewą o obiema rękami. Można zliczać punkty.

- Toczenie piłeczki pingpongowej oddechem. Dziecko poruszając się na czworaka dmucha w piłeczkę, popychając ją w wyznaczonym kierunku. Celem może być np. wprowadzenie i zatrzymanie (oddechem!) piłeczki na kartce papieru.

- Rzucajcie z dzieckiem do siebie piłkę, jednocześnie podając na głos kolor. Piłkę trzeba załapać, chyba że rzucający wypowie wybrany wcześniej kolor, np. czerwony. Wtedy nie wolno złapać piłki!

- Podawanie sobie piłki nogami – . Dla bezpieczeństwa sprzętów domowych lepiej będzie, jeśli piłka nie będzie traciła kontaktu z podłożem.

 

 

3. Świetnym wprowadzeniem do rozmowy n/t bezpiecznej zabawy ze zwierzętami będą  zagadki dotyczące zwierząt domowych:

To puszyste zwierzątko

tak się zabawnie nazywa,

jakby jadło z koryta

i w morzu lubiło pływać (świnka morska)

 

Co to za zwierzę,

jedyne w świecie?

Śmieje  się ogonem-

myślę, że już wiecie. (pies)

 

W nocnej ciszy

łowi myszy. (kot)

 

Ma długie uszy,

futerko puszyste.

Ze smakiem chrupie

sałaty listek. ( królik)

 

Któż to ma swe piórka takie kolorowe?
Któż to tak uciesznie przechyla swą głowę?
Chętnie dużo mówi, okiem swoim mruga,
Jeśli mieszka w klatce to pewnie… . (papuga)
Kosmate futerko,
Oczka jak paciorki,
W bębenku wciąż biega,
Podobne do norki.  (chomik)
Małe, kolorowe, żyją w szklanym domu.
Choć nie mają głosu, nie wadzą nikomu. (rybki)
Pełne wody – lecz nie morze,
Rybki ma – lecz nie jezioro,
Zanim spać się dziś położysz
Pokarm wsyp, będzie wesoło. (akwarium)

 

 

4. Zapraszamy do wysłuchania opowiadania pt. „ZUZIA I NERO”:

Zuzia bawiła się w parku, zbierając ostatnie, jesienne liście. Właśnie dokładała do bukietu czerwony liść dębu, kiedy usłyszała szczekanie. Nieopodal niej biegał piękny wilczur. Bez smyczy i kagańca. Zuzia położyła liście na ławce i pobiegła w stronę psa. Wilczur się zatrzymał i spojrzał na Zuzię.

- Nie podchodź bliżej –warknął.

- Dlaczego? –zapytała rezolutnie Zuzia.

- Bo jestem psem i się ciebie boję –trochę łagodniej powiedział wilczur – A jak psy się boją, to mogą ugryźć. Ze strachu.

-Ja nazywam się Zuzia i nie masz żadnych powodów, by się mnie bać-powiedziała Zuzia i podeszła jeszcze bliżej.

- A ja jestem Nero i nie zamierzam cię ugryźć. Ale nie każdy pies jest taki odważny jak ja – kłapnął Nero białymi zębami, a Zuzia się zaśmiała troszkę jednak wystraszona.

- Dlaczego biegasz sam po parku? – zapytała po chwili Zuzia ,drapiąc Nera za uchem.

- Bo mój opiekun jest głupi i nieodpowiedzialny. Kocham go, ale w ogóle mnie nie słucha, kiedy mu mówię, że psy w parkach powinny mieć kaganiec. Tłumaczyłem mu, że nie każdy lubi psy, że jestem duży, mam zęby i szybko biegam.

- Może po prostu cię nie rozumie? – racjonalnie zauważyła Zuzia.

- Tak myślisz? A ty dlaczego ze mną rozmawiasz?

- Cóż, ja jestem dzieckiem, to sporo wyjaśnia, nie uważasz? – bardziej stwierdziła, niż zapytał a Zuzia.

- Może masz rację – Nero na wszelki wypadek zgodził  się z Zuzią, bo nie za bardzo zrozumiał, co dziewczynka  miała na myśli.

- Nero!!! Nero!!! Nero, do nogi!!! – ktoś nawoływał z daleka. Po chwili Zuzia zobaczyła biegnącego, zasapanego mężczyznę, który jak tylko zobaczył Nera i Zuzię zmienił zawołanie.

- Nie bój się ,on ci nic nie zrobi!

-Stara śpiewka. Najpierw mnie puszcza bez kagańca a potem biega po parku i wrzeszczy, że nikomu nic nie zrobię. Aż uszy bolą. – mruknął Nero.

- Myślę, że wiem jak twojego pana nauczyć rozumu –stwierdziła Zuzia i szybko coś powiedziała Nerowi do ucha.

-Tu jesteś uciekinierze –wysapał opiekun, ocierając pot z czoła.

-Myślę, że jest pan nieodpowiedzialny, by nie powiedzieć głupi –Zuzia spojrzała groźnie na opiekuna Nera – Pański pies mógł mnie ugryźć, kiedy zbierałam liście.

-Ale…przecież…-zaniemówił opiekun wciąż sapiąc po długim pościgu za Nerem.

- Mogłam go na przykład chcieć pogłaskać, o tak –wyciągnęła rękę Zuzia. I wtedy Nero skoczył do przodu, warknął groźnie, pokazał wszystkie swoje zęby i kłapnął szczęką tuż przed ręką Zuzi.

Opiekun w jednej sekundzie zrobił się biały jak pierwszy grudniowy śnieg i z przerażenia całkowicie odebrało mu głos.

- I co? Widzi pan? Psy mają mieć kaganiec, żeby dziewczynki takie jak ja czuły się bezpiecznie w parku. Zrozumiano? –surowo zapytała Zuzia, a przezroczysty ze strachu opiekun kiwnął głową.

-To super. Trzymaj się Nero –Zuzia poczochrała wilczura za jednym i drugim uchem. Nero zaszczekał radośnie trzy razy, zrobił dwa kółka wokół Zuzi i na pożegnanie polizał Zuzię po policzku. Długo trwało nim opiekun doszedł do siebie. Jeszcze dłużej się zastanawiał skąd dziewczynka znała imię jego psa. A Nero od tej pory biegał po parku w kagańcu. Trochę na początku było mu niewygodnie, ale przynajmniej nie słyszał już tego głupiego  „Pan się nie boi, on nikomu krzywdy nie zrobi”.

  • Rozmowa na temat treści opowiadania:

- Kto jest bohaterem opowiadania?

- Jakim psem był Nero?

- Dlaczego Zuzia nie bała się Nera?

- Dlaczego właściciel psa postępował niewłaściwie?

- Jak mogła zakończyć się ta przygoda, gdyby Nero był innym psem?

 

 

 

5.,,Uwaga ! Nieznajome zwierzę!’’-  rozmowa z dziećmi dotycząca zasad bezpieczeństwa w trakcie kontaktów ze zwierzętami. Oto kilka naszych wskazówek: 

Rodzic omawia z dzieckiem i  informuje o zasadach zachowania bezpieczeństwa wobec nieznanych zwierząt:

- Jak mogą zachowywać się zwierzęta (spotkane na ulicy, podwórku)?

- O czym powinniśmy pamiętać w kontakcie z nieznanym zwierzęciem? (nie drażnić; stoimy spokojnie i bez ruchu, gdy pies nas wącha, nigdy nie dotykamy nieznanych zwierząt; gdy chcemy pogłaskać psa zawsze musimy o to zapytać jego właściciela)

- Jak powinniśmy się zachowywać, gdy podczas spaceru widzimy za ogrodzeniem psa? (trzymamy ręce z dala od ogrodzenia, za którym jest pies)

- Jak powinniśmy się zachowywać, gdy podczas pobytu w zoo oglądamy zwierzęta na wybiegu, np. słonia, lwa, foki? (w zoo stoimy w wyznaczonych miejscach)

- Jak należy się zachować, gdy atakuje nas pies? (Rodzic  przypomina dzieciom, że zdarzały się przypadki pogryzienia dzieci przez psy. Mówi, by dzieci nie zbliżały się do nieznanych psów, nie wchodziły same na obcy teren, na którym jest pies. Rodzic  pokazuje dzieciom pozycję, jaką należy przyjąć, gdyby przypadkiem zaatakował je pies – przede wszystkim nie należy uciekać, trzeba rzucić się na ziemię, skulić się, chowając głowę pomiędzy ramionami – pozycja bezpieczna – gdy pies na nas skacze zwijamy się w kłębuszek – dziecko klęczy, głową dotyka podłogi, ręce przyciągnięte do tułowia, kciuki schowane w pięści, pięści przyciśnięte do uszu).

 

 Dla lepszego utrwalenia tych ważnych zasad powtórzcie jeszcze raz. Pomoże wam np.  lista ostrzeżeń  jak nie powinno się zachowywać wobec obcego psa:

1.Nie drażnij psów.

2.Nie krzycz, nie biegaj dookoła ogrodzenia.

3.Nie zabieraj psu kości, piłek i innych jego rzeczy.

4.Nie wyrywaj mu jedzenia z pyska i nie przeszkadzaj, kiedy je.

5.Nie zabieraj matce szczeniąt.

6.Nie podchodź do obcego psa.

7.Nie uciekaj przed atakującym psem.

8.Nie próbuj głaskać obcego psa.

9.Nie prowokuj psa w żaden sposób

 

 

6. Aby się rozruszać proponujemy zabawę ruchową  „Zwierzaki do domu”: Rodzic rozkłada   obręcze ( można je wyciąć z gazet, tektury). Dzieci – pieski chodzą na czworakach. Na hasło Rodzica: „Pieski do budy!” – dzieci szybko wchodzą do swych kółek – bud. Na hasło: „Pieski na spacer!” znów chodzą na czworakach. Rodzic zmienia nazwy zwierząt, (np. koty, chomiki, papugi) i nazwy ich domków – dzieci naśladują zwierzęta wskazane przez Rodzica.

 

 

 7. Zachęcamy do wysiłku umysłowego podczas zabaw dydaktycznych: 

a) „Nazwij zwierzęta”: Obejrzyj ilustracje zwierząt. Powiedz, jakie zwierzęta przedstawione są na obrazkach? Nazwij je. Wskaż ilustrację chomika/ Link: https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/10/domulub.3.jpg

b) ,,Ile jest zwierzaków?’’: Rodzic przygotowuje sylwety zwierząt domowych po cztery sztuki. Rodzic układa rymy 2-, 3- elementowe. Zadaniem dzieci jest kontynuowanie rymu. Następnie dzieci grupują takie same zwierzęta i starają się je przeliczyć. Rodzic zadaje pytania: Ile jest?

c) Jakie jest twoje ulubione zwierzątko które chciałbyś mieć?: Rodzic zadaje pytania dziecku, a jednocześnie uświadamia dziecku, że zwierze to nie maskotka lub zabawka, ale istota o którą, trzeba się troszczyć i opiekować. Że to nie tylko zabawa , lecz opieka. Dziecko wymienia (karmienie karmą, dawanie wody, zmiana podłoża, wychodzenie na spacer, chodzenie do weterynarza itp.). Jeśli dziecko ma problem , rodzic nakierowuje dziecko pytaniami.

 

 

8. Może Dzieci zainteresuje praca plastyczna n/t ,,Rybki’’: Kolorowanie według kodu – karta do pobrania tutaj: KP Pokoloruj wg. kodu

Gdy był mały, to znalazłem go w ogródku
I wyglądał jak czterdzieści dziewięć smutków.
Taki mały, taki chudy,
Nie miał domu, nie miał budy,
Więc go wziąłem, przygarnąłem, no i jest.

Razem ze mną kundel bury,
Penetruje wszystkie dziury,
Kundel bury, kundel bury,
Kundel bury fajny pies.
Kundel bury, kundel bury,
Kundel bury fajny pies.

Gdy jest obiad to o kundlu najpierw myślę,
Gdy jest brudny, to go latem kąpię w Wiśle.
Ma numerek i obrożę
I wygląda nie najgorzej,
Chociaż czasem ktoś zapyta: co to jest?

Razem ze mną kundel bury,
Penetruje wszystkie dziury,
Kundel bury, kundel bury,
Kundel bury fajny pies.
Kundel bury, kundel bury,
Kundel bury fajny pies.

Ludzie mają różne pudle i jamniki,
Ale ja bym nie zamienił się tam z nikim.
Tylko mam troszeczkę żalu,
Że nie dadzą mu medalu,
Bo mój kundel to na medal przecież jest.

Razem ze mną kundel bury,
Penetruje wszystkie dziury,
Kundel bury, kundel bury,
Kundel bury fajny pies.
Kundel bury, kundel bury,
Kundel bury fajny pies.

 

10. Zachęcamy do wspólnych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu. 

Zachęcamy także  do obejrzenia programu TVP ABC do zapoznania z ciekawymi propozycjami telewizyjnymi np. :

  • Program ,,Nasze zwierzaki’’- gdzie dwoje bohaterów odwiedza domy dzieci oraz ich zwierzaków, pokazuje co to za zwierzęta, co jedzą i jak należy się nimi opiekować.
  • ,,Podwodne ABC’’- pokazujące różne rodzaje ryb i stworzeń morskich.
  •  Budzik – Ulubione zwierzęta domowe/ Link: https://vod.tvp.pl/video/budzik,ulubione-zwierzeta-domowe,3988695

 

Miłego dnia:)