Propozycje zabaw dla dzieci 5-letnich na 27. 05. 2020 r.

„Choć mam rączki małe i niewiele zrobię, pomogę mamusi niech odpocznie sobie”. Witamy Was serdecznie, zastanówmy się jak Wy możecie pomóc swojej mamie. Oto kilka propozycji pomocnych działań.

 

 

1.  Rozpocznijmy od rozmowy na podstawie wiersza Bożeny Formy pt.  „Paulinka dla mamy”: 

„Paulinka dla mamy”

Ja Paulinka się nazywam,

po obiedzie często zmywam.

Ścieram kurze i podłogę,

śmieci także wynieść mogę.

Bardzo w tym pomagam mamie,

bo ją kocham niesłychanie.

Przyjmij piękny bukiet kwiatów

i życzenia przedszkolaków.

Po wysłuchaniu wiersz Rodzic zadaje dzieciom pytania:

- Jak Paulinka pomagała swojej mamie?

- W jaki sposób wy pomagacie swojej mamie?

- Jak myślicie, co moglibyście zrobić, żeby wasza mama była radosna i szczęśliwa?

Dzieci odpowiadają na pytania Rodzica. Każda odpowiedź jest dobra i zostaje doceniona.

 

 

2. Przejdźmy do działania dydaktycznego w trakcie zabaw:

a) „Już nie jestem malutki”-  utrwalenie stron: prawa, lewa:

Rodzic czyta wierszyk, a dziecko pokazuje odpowiednie części ciała.

„Już nie jestem malutki” (autor nieznany).

Ja już nie jestem dzidziuś malutki, już sam potrafię zawiązać butki,

Wiem, który lewy, a który prawy, zaraz pokażę, jeśliś ciekawy.

Gdzie lewą rękę, gdzie prawą mama, wszystko to wskazać potrafię sam.

b) „Podpisywanie obrazków”- doskonalenie analizy i syntezy głoskowej wyrazu:

Rodzic przygotowuje obrazki, których nazwy mają prostą budowę fonetyczną, tak aby dzieci z łatwością dokonały analizy i syntezy głoskowej wyrazu oraz potrafiły go podpisać, używając do tego liter (mogą być wycięte z gazet).

 

 

 

3. Kolejnym działaniem będzie  rozmowa dotycząca wykorzystywania różnych urządzeń technicznych przez dzieci w pracach domowych: Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające różne urządzenia domowe (mogą być pokazane w rzeczywistości), np. odkurzacz, mikser, pralkę, mikrofalówkę, itp. Zadaje dzieciom pytania:

- Czy znacie te urządzenia?

- Do czego one służą?

- Z których urządzeń dzieci mogą samodzielnie korzystać?;

- Jakie prace mogą wykonywać dzieci?

 

 

4. Proponujemy zabawę ruchową „Praca mrówek”: 

W jednej części pokoju Rodzic wyznacza linię. Dzieci stoją na czworakach, każde ma przed sobą klocek lub pudełko. Dzieci mrówki idą w kierunku linii, popychając klocek- bagaż raz jedną, raz drugą ręką.

 

 

5. Na zakończenie zachęcamy dzieci do działania na kartach pracy: 

  • „Kodowanie” – zapraszamy do wspólnego kodowania polegającego na kolorowaniu pól wg. podanej instrukcji – działanie przypomina lubianą grę w statki. Karta pochodzi  z czasopisma Nauczycielka Przedszkola nr 139. Kartę można pobrać tutaj: KP Kodowanie
  • „Oś symetrii’ – działanie polegające na symetrycznym rysowaniu wzoru z  figur geometrycznych. Karta  pochodzi z czasopisma Nauczycielka Przedszkola nr 155.  Kartę można pobrać tutaj: KP symetryczne rysowanie figur

 

 

6. Polecamy programy edukacyjne w TVP 2 w dniu dzisiejszym:

godz. 7.05 – „Wesoła nauka. Wielkie dzieła małych rąk”

godz. 11.40 – „Wesoła nauka”

 

Udanego dnia:)