Propozycje zabaw dla dzieci 4-letnich na 27. 05. 2020 r.

Dziś kolejne zabawy mające na celu uwrażliwianie na potrzeby naszych podopiecznych – zwierząt domowych.

 

 

1.Na początek proponujemy zabawę w odgadywanie za pomocą dotyku – rodzic pokazuje dziecku maskotki lub figurki dostępne w domu: kota, psa, papugę, rybę, żółwia, itp. Dziecko ma zawiązane oczy szalikiem, jego  zadaniem jest wyciągnięcie z worka maskotki/figurki i odgadnięcie za pomocą dotyku – co to za zwierzak. Dziecko dodatkowo może podzielić na sylaby nazwę odgadniętego zwierzaka i wysłuchać głoskę w nagłosie.

 

 

2.Następnie przeczytajcie wiersz Z. Dmitrocy „Weterynarz” i  porozmawiajcie n/t pracy weterynarza: Kim jest weterynarz? I czym się zajmuje?

Gdy koń kaszle lub kuleje,

kiedy chory pies nic nie je,

weterynarz nawet w nocy,

nie odmówi im pomocy.

 

Kontynuacją powyższego utworu niech będzie film „Pies u weterynarza – jak przebiega badanie profilaktyczne psa”, który wzbogaci i uporządkuje nieco wiedzę dziecka,  dostępny jest on na: https://www.youtube.com/watch?v=ivROH2R1H2k .

 

 

3. Ważne jest aby dziecko miało świadomość, że zabawa z domowym pupilem musi być przyjemna dla wszystkich uczestników. Prosimy o uwrażliwianie dziecka na fakt, że zwierzęta czują przyjemny dotyk, ale i ból. Do podjęcia tego tematu warto wykorzystać wiersz Bożena Piergi ,,Zwierzę – istota czująca”

 

Kiedy z kotem dokazujesz,

to pamiętaj, że kot czuje.

Czasem nie ma już ochoty

na zabawy oraz psoty.

Pies, choć łasi się bez przerwy,

także może nie mieć werwy

na igraszki oraz głaski.

Okaż mu więc trochę łaski!

Żółwie, rybki oraz koty

to żyjące są istoty!

A najmniejszy nawet zwierz

chce być szanowany też.

Więc o swego przyjaciela

dbaj nie tylko, gdy niedziela.

Wiedz, że każdy człowiek wielki

ludzki jest dla stworzeń wszelkich.

 

Po wysłuchaniu wiersza porozmawiajcie: O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?; Jak należy dbać o zwierzęta domowe? O czym trzeba pamiętać, bawiąc się ze swoimi zwierzętami?

 

 

4. Podejmijcie wysiłek umysłowy przy zabawach matematycznych:

ᴥ „Śniadanie Łatka”. Dziecko ma przygotowane fasolki i małe miseczki  oraz sylwetę psa.

Rodzic mówi:

- Łatek jest głodny, dostał pięć kostek – dziecko kładzie 5 fasolek do miski

- Zjadł dwie- dziecko wyjmuje dwie fasolki i kładzie obok

- Ile mu zostało?- dziecko liczy fasolki w misce,

- Następnego dnia babcia włożyła mu do miski cztery kostki - dziecko wkłada 4 fasoli do miski

- Łatek zjadł trzy koski- ile mu zostało? – dziecko liczy fasolki i podaje wynik

Zabawę powtarzamy 2-3 razy wg pomysłu rodzica.

ᴥ „Lekkie – ciężkie” – gromadzimy przed dzieckiem różne przedmioty związane ze zwierzętami domowymi o zróżnicowanej wadze, np. pióro, pustą miseczkę plastikową na karmę, butelkę lub karton mleka, saszetkę karmy, piłkę. Dziecko najpierw bierze do ręki jeden przedmiot i określa wg własnego odczucia czy jest on lekki czy ciężki. Następnie porównuje masę dwóch wybranych przedmiotów np. pióro i mleko i określa, który jest lżejszy, który cięższy.

 

5. Kolejną propozycją jest wykonanie prac przestrzennych:

„Kot z pustej rolki papieru”:  Jest to bardzo łatwy sposób, aby zrobić kota do barwienia z pustej rolki papieru toaletowego. Potrzebujesz tylko rolki, czarnego markera, nożyczek i pasteli. Postępujcie zgodnie z instrukcjami pokazanymi na zdjęciach na: http://krokotak.com/2015/06/an-empty-paper-roll-coloring-cat/ , a z łatwością stworzycie takiego kota. Możecie pozostawić je czarno-białe lub pokolorować je pastelami.

ᴥ „Żółw” z plasteliny i łupiny orzecha włoskiego -  wystarczy zjeść orzecha włoskiego, odłożyć połowę łupinki. Następnie położyć go na płasko i dokleić z plasteliny pozostałe elementy. Można zaznaczyć wklęśnięciem oczy, buzię i gotowe. Zdjęcia instruktażowe dostępne są na: https://pracaplastyczna.pl/index.php/zwierzeta/886-zolw   

 

 

6. Poćwiczcie analizę i syntezę sylabową przy zabawie „Papuga”. Rodzic podaje sylabę, np. „cho-” Dziecko powtarza ją i dokłada swoją tak, by powstał wyraz, np. cho-mik. Następnie wymyśla swoją sylabę i podaje do rodzica.

7. Weźcie udział w zabawach ruchowych:

ᴥ orientacyjno-porządkowej wg B. Formy „Kotki i pieski”:  Do zabawy wykorzystajcie krzesła, pufy lub poduszki. Rodzic wygrywa rytm, a dziecko maszeruje między rozstawionymi krzesłami. Na hasło „piesek” dziecko siada na najbliżej stojącym krześle i naśladuje szczekanie psa. Ponownie spaceruje. Na hasło „kotek” dziecko zajmuje miejsce na krześle i naśladuje miauczenie kota.

z elementem skoku ,,Kulawa papuga”: dziecko biega w rytmie podanym przez rodzica. Na hasło „papugę boli noga!” – dziecko zaczyna skakać na jednej nodze. Gdy rodzic przestaje grać – dziecko papuga siada w przysiadzie. Gdy powraca rytm – dziecko zaczyna znowu biegać.

 

 

8. Spędźcie czas przy piosence „Każdy ma jakiegoś bzika” – spróbujcie nauczyć się jej na pamięć, potańczcie w jej rytmach. Dostępna jest na: https://www.youtube.com/watch?v=tM5IjUBVSfY

9. Na koniec zachęcamy do udziału w „Logopedycznej ruletce – Żabia gimnastyka buzi i języka gra online”:  Zabawa oferuje 12 ćwiczeń w wersji interaktywnej – polega na uruchomieniu koła, następnie wykonaniu zadania, na którym zatrzymał się wskaźnik. Gra dostępna jest na: https://www.logopestka.pl/zabia-gimnastyka-buzi-i-jezyka-gra-online/ .

 

W wolnej chwili zachęcamy do obejrzenia filmu „Marta mówi po polsku. Marta i weterynarz” dostępnego na:  https://www.youtube.com/watch?v=KjirS6uSM9g .

 

 10. Polecamy następujące programy edukacyjne: 

  • TVP ABC godz. 11.35 „Miś Uszatek – Gniazdko”.
  • TVP ABC godz. 19.55 „Wieczorynka – czytanie przed spaniem”.
  • TVP 2 godz. 7.05 „Wesoła nauka – wielkie dzieła małych rąk”
  • TVP 2 godz. 11.40 „Wesoła nauka”.
  • TVP VOD/dla dzieci/ Budzik/ / np. odc. „Chomik”.
  • TVP VOD/dla dzieci/Psie opowieści – np. odc. „Duma”.

 

Udanej zabawy:)