Propozycje zabaw dla dzieci 3-letnich na 27.05.2020 r.

,,Domowi ulubieńcy- Chomik’’

 

1. Proponujemy rozpoczęcie od masażyku relaksacyjnego  Myszka:

Rodzic czyta tekst i wykonuje ruchy na plecach dziecka. Potem następuje zamiana – dziecko słucha tekstu czytanego przez rodzica i wykonuje masażyk na jego plecach.

Cicho, cichuteńko, w puszystej kurteczce – powoli dotykamy pleców partnera

chodziła raz myszka po gładkiej półeczce. –  w poziomie,

Znalazła ser żółty, ząbkami go zjadła, – ściskamy plecy,  delikatnie szczypiemy,

strzepnęła okruszki, – szybko klepiemy plecy,  naśladujemy strzepywanie,

w kąciku usiadła, okruszki zebrała, – naśladujemy zbieranie okruszków jedną ręką,

ząbkami je zjadła. – delikatnie, powoli szczypiemy,

Po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce. – głaszczemy, przesuwając ręce ku bokom

 

 

2. Teraz ćwiczenia oddechowe – Piórka: 

Dziecko ma piórko zawieszone na nitce. Dmucha na piórko, starając się jak najdłużej utrzymać je w powietrzu. Rodzic zwraca uwagę na prawidłowy tor oddechowy oraz wydłużenie fazy wdechu.

 

 

3. Przejdźmy do zabaw ruchowych:

Muzyka do zabaw: Wesoła Zabawa – Radosne Melodie Dla Dzieci (bez słów) #1/ Link: https://www.youtube.com/watch?v=4cNbggnMMpo

- Zabawa naśladowcza ,,Zwierzątka’’:  Podczas dowolnej piosenki dziecko porusza się po pomieszczeniu. W pewnym momencie rodzic wyłącza muzykę i podaje nazwę zwierzątka domowego (np. pies, kot, papuga, chomik). Zadaniem dziecka jest naśladowanie zwierzątka.

- ,,Zwierzaki do domu’’:  Rodzic rozkłada w ali poręcze. Dzieci pieski chodzą na czworakach. Na hasło:  Pieski  do budy – dzieci szybko chodzą do swoich kółek – bud. Na hasło: Pieski na spacer znowu chodzą na czworakach . Rodzic zmienia nazwy zwierząt (  np. koty, chomiki, papugi, ) i nazwy ich domków – dzieci naśladują zwierzęta wskazane przez rodzica i jak wchodzą do swoich domków. Dodatkowym zadaniem jest wydawanie dźwięków- odgłosów zwierząt.

- Zabawa ruchowa na czworakach – ,,Piesek niesie kość’’:  Dziecko ma mały przedmiot (np. piłeczkę, misia) i staje w pozycji na czworakach. Na hasło: Piesek niesie kość! dziecko wkłada sobie wybrany mały przedmiot pod brodę i dociska do szyi. W tej pozycji stara się go przenieść na inne miejsce wyznaczone w pomieszczeniu.

 

 

4. Posłuchajcie teraz  opowiadania O. Masiuk  pt. ,,Domowe zwierzątko’’: 

- Udało się ! Udało się ! – krzyknęła Zosia, wchodząc do Sali. – Będę miała chomika. Rodzice się zgodzili.

Dzieci od razu otoczyły ja i zaczęło się wypytywanie. A jaki, a skąd, a jakie imię. Zosia bardzo cierpliwie udzielała wyjaśnień. Dziś po powrocie z przedszkola, miała iść z tatą do sklepu po tego chomika.

- I on będzie tam na ciebie czekał, kiedy będziesz w przedszkolu?- zapytał Tup.

- Pewnie będzie wtedy spał, kiedy wrócę z przedszkola, będziemy się bawić.

- Tak samo jest z moim psem- wykrzyknął Kuba. – Kiedy wracam z przedszkola, to on się przeciąga i ziewa, ale potem się tarzamy po podłodze. Tup się zamyślił.

- Chyba też chciałbym mieć domowe zwierzątko, tylko nie wiem, jakie. Przecież wszystkie zwierzęta mieszkają w lesie, więc dlaczego któreś chciałoby zamieszkać u nas w domu? Sarenka na pewno nie, ani wiewiórka. One czasem wpadają do nas na podwieczorek, ale zawsze na krótko, bo już chcą pędzić na polanę albo skakać po drzewach.

- To może jakieś malutkie zwierzątko, które lubi mieszkać w domu iż którym mógłbyś się umówić, że będzie twoje – zaproponowała Elizka.

Do końca dnia czuło się napięcie. Zosia czekała, aż przyjdzie po nią tata i pójdą kupować chomika, a Tup wciąż myślał o tym, kto może być jego domowym zwierzątkiem.

Następnego dnia dzieci czekały niecierpliwie na Zosię, żeby opowiedziała, jak się miewa jej chomik

- Jest super!- wykrzyknęła dziewczynka, kiedy w końcu stanęła w drzwiach.

- Tylko robi kupę w wiórki, która muszę sprzątać.

- Fuj – skrzywiła się Elizka.

- Każdy robi kupę – rozstrzygnął Szczypior. – Po psie trzeba sprzątać na podwórku, przy ludziach. Ale bawiliście się ? To najważniejsze.

- Cały wieczór. Ma takie fajne policzki i milutkie futerko – cieszyła się Zosia?

- Ja też mam domowe zwierzątko-  odezwał się nagle Tup.

Dzieci spojrzały zaciekawione.

- Dogadałem się z pająkiem, który mieszka za szafką. Zgodził się być moim domowym zwierzątkiem i mówi, że może czekać, dopóki nie wrócę z przedszkola. Tylko w soboty chciałby wyskoczyć do rodziny. Ale wtedy będę bawił się z siostrą. Fajnie, co nie?

 

Po wysłuchaniu utworu rodzic zadaje dziecku pytania :

- Jakie zwierzątka miały dzieci w opowiadaniu ?

- Kto został zwierzątkiem Tupa?

- Co to znaczy dbać o swoje zwierzątka?

- Jak należy zajmować się swoimi zwierzątkami?

- Jak wy zajmujecie się swoimi zwierzątkami?

 

 

5. Może poruszacie się trochę w trakcie zabawy muzyczno- ruchowej przy piosence: 

Piosenka  Zwierzaki – Piosenki dla dzieci bajubaju.tv/ Link: https://www.youtube.com/watch?v=eyyfil9jboc

  • Po wysłuchaniu piosenki realizujemy treść piosenki ruchem.
  • Rytmizowanie tekstu piosenki:

- klaskanie z równoczesnym recytowaniem tekstu

- równoczesne maszerowanie i recytowanie tekstu

- równoczesne klaskanie, maszerowanie po obwodzie koła z recytacja tekstu

 

 

6. Zwierzątka do domu- zabawa dydaktyczna: 

Rodzic przygotowuje sylwety zwierząt: kot, papuga, pies, chomik, rybki oraz sylwety lub obrazki przedstawiające: posłanie kota, budę dla psa, klatkę dla chomika, klatkę dla papugi, akwarium dla rybek. Zadaniem dziecka jest dopasowanie domku do zwierzęcia, podanie nazwy zwierząt i powiedzenie , jak należy dbać o zwierzęta.

 

 

7Po rozmowie zachęcamy do pomalowania  farbami chomika:  po pomalowaniu można wokół przykleić nasiona lub wiórki. Chomik – karta pracy do pobrania tutaj: Karta pracy – chomik

 

 

8. W wolnej chwili można poćwiczyć sprawność aparatu mowy  podczas zabawy wg G. Wasilewicz ,,Chomik’’: 


Czy widziałeś chomika, który ziarno w buzię wtyka?
Przesuwamy językiem po górnej wardze, górnych zębach, podniebieniu w kierunku gardła.
Trzyma w policzkach zapasy, taki jest łasy.
Oblizujemy językiem wargi, mając szeroko otwarte usta.
Teraz policzki ma jak balony
Nabieramy powietrza i krótko przytrzymujemy je w policzkach.
i jest bardzo zadowolony.
Rozszerzamy wargi w szerokim uśmiechu z wyszczerzonymi zębami.
Nabierz powietrza pod wargę górną
Przytrzymujemy powietrze pod górną wargą.
Nabierz powietrza pod wargę dolną.
Przytrzymujemy powietrze pod dolną wargą.
Nabierz powietrza w jeden policzek,
Przytrzymujemy powietrze w jednym policzku.
nabierz powietrza w drugi policzek,
Przytrzymujemy powietrze w drugim policzku.
Nabierz powietrza w oba policzki
Przytrzymujemy powietrze w obu policzkach.
i już wyglądasz jak chomiczek.
Takie policzki nie są ozdobą.
Wypuść powietrze i znów bądź sobą.
Nadmuchujemy oba policzki i wolno wypuszczamy powietrze ustami.

 

 

9. ,,Jestem samodzielny’’ -kształtowanie samodzielności- podejmowanie prób samodzielnego ubierania i rozbierania, podczas spaceru, obserwacja pogody, pory roku, oraz obserwacja zwierząt takich jak psy czy koty w naszym otoczeniu lub podczas spaceru w parku.

 

10. Zachęcamy do obejrzenia programu TVP ABC do zapoznania z ciekawymi propozycjami telewizyjnymi np. :

 

Udanej zabawy:)