Propozycje zabaw dla dzieci 4-letnich na 26. 05. 2020 r.

Dziś kontynuujemy rozważania n/t naszych domowych zwierzątek.

 

 Jednak zanim zaczniemy zabawę, pragniemy wskazać na dzisiejszą „kartkę z kalendarza” – 26 maja to Dzień Matki. 

Mamy, która kocha, czuwa, wspiera i rozumie bez słów. 

 W tym szczególnym dniu pragniemy złożyć Wszystkim Mamom samych pogodnych dni, radości w sercach

i poczucia spełnienia w macierzyństwie. 

Naszym wychowankom  przypominamy o życzeniach, mocnych uściskach i soczystych buziakach dla kochanej Mamy. 

Zastanówcie się co możecie dziś zrobić dla Mamy? 

Wiwat Mama, żyj sto lat !!! 

Przejdźmy teraz do tematu dzisiejszego dnia.

1.Na początek zachęcamy do zabawy przy wierszyku „Rybka”. Dziecko składa dłonie, udając rybę i mówi z rodzicem tekst:
Jedna głodna rybka mała
po akwarium wciąż pływała
aż robaczka w nim ujrzała
i zrobiła mniam.
Na słowa „i zrobiła mniam” otwiera dłonie jak ryba pyszczek i chwyta „jedzenie”.

2. Następnie przeczytajcie wiersz Ewy Stadtmüller „Akwarium Ani”.
Czy to szklane pudełeczko…to akwarium?
Tak córeczko!
I kupimy rybki złote?
Jakie tylko masz ochotę!
To ja chciała bym welonki
z ogonkami jak zasłonki!
No i jeszcze te tygrysie…
To skalary zdaje mi się…
I roślinki – tatku miły,
żeby rybki się cieszyły.
To na pewno ich marzenie
Czy coś jeszcze?
Tak! Jedzenie!
Będę co dzień je karmiła.
A szybki będziesz czyściła?
Sama nie dam sobie rady.
Kup mi proszę glonojady!

Porozmawiajcie na temat utworu, wykorzystajcie pytania pomocnicze: O czym jest wiersz? Jak nazywa się szklane pudełeczko? Jakie rybki chciała mieć Ania? Co do akwarium powinna kupić Ania?
Kto będzie czyścił szybki w akwarium?

 

 

3. W nawiązaniu do powyższego wiersza spróbujcie wykonać pracę plastyczną lub przestrzenną:

ᴥ praca plastyczna „Ryba” – naklejanie przez dziecko łusek ryby z kolorowego papieru (wydzieranka) . Kontur rybki można pobrać i wydrukować na: http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/zlota-rybka-rybka-chinska

ᴥ „Akwarium z woreczka strunowego”, do wykonania którego potrzebne będą: woreczek strunowy, piasek, muszelki, brokat, cekiny, kawałki wstążek, plastikowy pojemnik np. po lodach, nożyczki, dziurkacz, kubeczek do nalewania wody, tacka lub inne duże naczynie. Szczegółowa instrukcja oraz zdjęcia dot. wykonania pracy dostępne są na stronie: https://ekodziecko.com/akwarium-z-rybka

 

 

4. Kolejną propozycją jest zabawa „Łowienie rybek”:

Zabawa dla dzieci łowienie rybek to świetna propozycja dla wszystkich przedszkolaków – trenujemy w ten sposób koordynację, prawidłowy chwyt, cierpliwość i współpracę. Do zabawy potrzebujemy makaron “rurki” i słomki z możliwością wyginania. Wygięte słomki to nasze wędki, a makaroniki to rybki. Następnie pokazujemy jak chwycić wędkę (chwyt prawidłowy do trzymania kredki) czyli w sprytny sposób w czasie zabawy uczymy prawidłowego chwytu do nauki pisania. Szczegółowa instrukcja dostępna jest w postaci zdjęć na: https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/06/lowienie-rybek-zabawa-dla-dzieci/ lub filmu na: https://www.youtube.com/watch?v=rDL2Sg-wD20 .

 

5. Zachęcamy do wysiłku manualnego przy karcie pracy „Złota rybka” (NP. nr 136). Zadaniem dziecka jest przygotować narzędzia do pracy – zatemperować kredki, a następnie ozdobić rybkę. Karta do pobrania: Kp – Złota rybka

Zanim przystąpicie do pracy wykonajcie ćwiczenie manualne „Rybka”. Dziecko rysuje linie krzywe (fale) w powietrzu raz jedną, raz drugą ręką, na podłodze, na plecach rodzica i na ścianie.

 

6. Poruszajmy się przy zabawie z dialogiem ,,Wieloryb i rybki”: 

Tata jest wielorybem, mama – mamą rybą, dziecko – rybką. Po jednej stronie pokoju lub podwórka stoi dziecko – ryba, po drugiej mama- ryba.

Mama: Rybko płyń do domu!

Dzieci: Boję się!

M: Czego?!

D: Wieloryba wielkiego!

M: Gdzie on jest?

D: W wielkiej głębinie i zaraz wypłynie!

M:To płyń szybko do domu!

 

Dziecko biegnie, tym czasie „wieloryb” stara się je złapać. Następuje zamiana ról.

 

 

7. Na koniec spróbujcie rozwiązać zagadki o domowych ulubieńcach.

Znany jest z czystości,

znany jest z urody,

wciąż się łapką myje,

chociaż nie ma wody.  (kot)

 

Siedzi w klatce, kolorowa,

umie mówić różne słowa,

ładne, brzydkie- jak się zdarza,

bo bezmyślnie je powtarza. (papuga)

 

W akwarium i w morzu je znajdziecie,

do tego pływają najlepiej na świecie. (rybki)

 

Kosmate futerko,

oczka jak paciorki,

w bębenku wciąż biega,

podobne do norki. (chomik)

 

8. Waszej zabawie i pracy może towarzyszyć muzyka. Zachęcamy do zapoznania się z piosenką ,,Kolorowa rybka” Śpiewające Brzdące, dostępnej na: https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8K

 

 

9. Polecamy następujące programy edukacyjne: 

  • Film ,,Przygody Rybki Mini Mini” na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=ig-_c12-BWg
  • TVP ABC godz. 10.30 „Andy na safari – Andy i stepówki”.
  • TVP ABC godz. 19.55 „Wieczorynka – czytanie przed spaniem”.
  • TVP 2 godz. 7.05 „Wesoła nauka – wielkie dzieła małych rąk”
  • TVP 2 godz. 11.40 „Wesoła nauka”.
  • TVP VOD/dla dzieci/ Podwodne ABC/ odcinki do wyboru dziecka.
  • TVP VOD/dla dzieci/Psie opowieści – np. odc. Wybory superpieska.

 

Życzymy miłego dnia:)