Propozycje zabaw dla dzieci 4-letnich na 25. 05. 2020 r.

Witamy w kolejnym tygodniu:) 

Bardzo często zamieszkują z nami w domu zwierzęta… W związku z tym ten tydzień poświęcimy naszym milusińskim. Zachęćcie dziecko do swobodnej wypowiedzi na temat wymarzonego zwierzątka domowego. Inspiracją do rozmowy może być piosenka „Mam marzenia”, która dostępna jest na: https://www.youtube.com/watch?v=uMRRK73w8M8 .

 

 

1.Na początek przeczytajcie wiersz J. Brzechwy „Jak rozmawiać trzeba z psem?” Porozmawiajcie  z dzieckiem nt cech charakterystycznych psa zarówno w kontekście wyglądu jak i zachowania. W celu rozwijania wiedzy dziecka na temat roli psa w życiu człowieka możecie skorzystać z encyklopedii lub atlasów zwierząt, które zapewne są w Waszych domowych biblioteczkach.

 

Wy nie wiecie, a ja wiem,
jak rozmawiać trzeba z psem!
Bo poznałem język psi,
gdy mieszkałem w pewnej wsi!

A więc wołam: „Do mnie psie!”
I już pies odzywa się!
Potem wołam: „Hopsasa!”
I już mam przy sobie psa!
A gdy powiem: „Cicho leż”,
Leżę ja i pies mój też!

Kiedy dłoń wyciągam doń,
Grzecznie liże moją dłoń
I zabawnie szczerzy kły,
Choć nie bywa nigdy zły!

Gdy psu kość dam, pies ją ssie,
Bo to są zwyczaje psie!
Gdy pisałem wierszyk ten,
Pies u nóg mych zapadł w sen.
Potem wstał, wyprężył grzbiet,
Żebym z nim na na spacer szedł!

Szliśmy razem, ja i on,
Pies przestraszył stado wron!
On ujadał, a ja nie,
Pies i tak rozumie mnie.
Pies rozumie, bo ja wiem,
Jak rozmawiać trzeba z psem!

 

 

2. Zachęcamy do wysiłku intelektualnego, ćwiczenia spostrzegawczości i pamięci przy pracy w kartach pracy:

ᴥ „Memory zwierzęta”. Karta pracy dostępna jest na: https://www.dropbox.com/s/gcdrasj3y3p59nw/4-Memory_game-animals.pdf?dl=0 .

ᴥ „Znajdź zwierzakom wygodne miejsce”. Karta pracy dostępna jest na: http://static.scholaris.pl/resource_imp/104/104288/PLIKI_1/ABC00704.pdf

ᴥ „Tworzymy szeregi zwierzątek domowych według wzoru”. Karta pracy dostępna jest na:  http://2.przedszkolalubliniec.pl/wp-content/uploads/2020/04/KARTA-PRACY-DOMOWI-ULUBIE%C5%83CY.pdf .

 

 

3. W dalszej części polecamy gimnastykę rączek oraz całego ciała. Wykorzystajcie zabawy:

ᴥ zabawa paluszkowa wg M. Barańskiej „Szczeniaki”

Nasza Aza ma szczeniaki, (dziecko składa razem dłonie kciukami do góry tak, by przypominało głowę psa)

ten jest taki, a ten siaki, ten jest gładki, ten kudłaty, a ten ma futerko w łaty, (palcem wskazującym dłoni dotyka kolejno wyprostowanych palców drugiej dłoni)

razem jest tych szczeniąt pięć, (rozstawia szeroko palce jednej dłoni)

pogłaszcz pieski, gdy masz chęć. (zgina palce, a drugą dłonią je głaszcze)

zabawa ruchowa „Pieski jedzą kości”- potrzebne będą krążki (może być ringo lub zwykła miska) – uczestnicy zabawy zamieniają się w pieski, które spacerują między rozłożonymi krążkami. Na pauzę w muzyce, podchodzą do najbliższego krążka- miski i udają, że jedzą z niej kości.

 

 

4. Podejmijcie aktywność plastyczną i techniczną, polecamy:

ᴥ wykonanie pracy przestrzennej „Pies” za pomocą czterech drewnianych spinaczy do bielizny i filcu. Instrukcja wykonania tej prostej, ale efektywnej pracy dostępna jest na stronie: http://krokotak.com/2013/04/diy-dog-from-clothespins/

ᴥ malowanie farbami wybranego zwierzaka domowego.

 

 

5. Waszej zabawie i pracy może towarzyszyć muzyka.  Zachęcamy do zapoznania się z piosenkami, które nawiązują do naszego tematu. Polecamy utwory:

ᴥ „Piesek”- Antek Pawlak i Śpiewające brzdące, która dostępna jest na: https://www.youtube.com/watch?v=vMkPlYSMi5E

ᴥ „Wesoły pies Łaciatek”, która dostępna jest na: https://www.youtube.com/watch?v=YD5LVbpc0wI

 

 

6. Polecamy następujące programy edukacyjne:  

  • TVP ABC godz. 10.15 i 10.20 „Figu-migu” – odc. „Ćwicz jak ja” , „Trzy słowa”.
  • TVP ABC godz. 1.15 „Clifford – wielki, czerwony pies”.
  • TVP ABC godz. 19.55 „Wieczorynka – czytanie przed spaniem”.
  • TVP 2 godz. 7.05 „Wesoła nauka – wielkie dzieła małych rąk”
  • TVP 2 godz. 11.40 „Wesoła nauka”.
  • TVP VOD/dla dzieci/ „Reksio”– np. odc. „Reksio i jamnik”.

 

Miłego dnia:)