Propozycje zabaw dla dzieci 5-letnich na 25. 05. 2020 r.

Witajcie po weekendzie:) 

W nadchodzącym tygodniu przypada piękne majowe święto –  26 maja obchodzimy Dzień Mamy. Natomiast 23 czerwca jest dzień Taty.  Dlatego zajęcia i zabawy na najbliższe dni skupione będą wokół tematu „Mama i tata”. Wiemy , że dla Nich jesteście gotowi zrobić wszystko, mamy nadzieję, że nasze propozycje przyczynią się do tego, że zrobicie dla Rodziców jeszcze więcej.  Zaczynamy:

 

 

1. Na początek proponujemy zabawę słownikową „Dom”:  Zadaniem Dziecka jest wymienienie jak najwięcej wyrazów kojarzących się ze słowem „dom” np.: okno, kominek, ciepło, obiad, zabawa, rodzina itd.

 

 

2. Następnie zachęcamy do wysłuchania piosenki „Moja wesoła rodzinka”: Warto, aby Dziecko zapamiętało słowa piosenki. Z pewnością wpadnie ona w ucho całej rodzinie./ Link: https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4

 

 

3. Czas na rodzinną zabawę bieżną „Pilu, pilu, gąski do domu”: 

Jest to zabawa dla całej rodziny. Im więcej osób weźmie w niej udział, tym zabawa będzie ciekawsza. Najlepszym miejscem do zabawy jest podwórko.

Mama-gąska stoi na końcu ogrodu. Tata-wilk stoi z boku. Dzieci stoją w luźnej gromadce – są gąskami. Na początku zabawy odbywa się dialog między mamą-gąską a dziećmi-gąskami:

- Pilu, pilu, gąski do domu.

- Boimy się.

- Czego?

- Wilka złego.

- Gdzie on jest?

- Za płotem.

- Co robi?

- Zęby ostrzy.

- Na kogo?

- Na nas.

- Pilu, pilu, gąski do domu!

 

 

4. Przeczytajcie wspólnie opowiadanie Miry Jaworczakowej pt. „Tajemnicza mama”: 

Mama Tereski jest inżynierem, można ją czasem zobaczyć, jak rozmawia z robotnikami przy budowie nowego domu na rogu ulicy. Mama Jureczka pracuje w pralni, mama Zosi leczy chore dzieci, a mama Ani… no, właśnie, nie można wcale dogadać się z Anią, kim jest jej mama.

– W zeszłym tygodniu była stewardessą w samolocie – powiedziała Ania.

– I latała? – krzyknęli chłopcy. – Dokąd latała? Do Chin? Do Ameryki?

– Nie. – pokręciła głową Ania. – Wcale nie latała.

Dziwny jakiś samolot, który nigdzie nie lata.

– To może w tym tygodniu poleci? – zapytali jeszcze.

– W tym tygodniu? Skąd. Teraz mama jest nauczycielką.

Zdziwili się, ale nic nie powiedzieli. A po jakimś czasie okazało się, że mama

Ani już nie jest nauczycielką, tylko pielęgniarką w szpitalu.

– Ojej! – Nie mogli tego pojąć w przedszkolu. – Twoja mama, Aniu, strasznie

często zmienia pracę.

Ania roześmiała się. – Wcale nie, ale moja mama może być wszystkim.

– Nieprawda – orzekli chłopcy. – Zmyślasz i tyle.

– Tere-fere! – dodały dziewczynki. – Pewnie, że zmyśla.

Kiedyś oglądali razem książki z obrazkami. Obrazki były śliczne, na jednym

– królowa z bajki w zielonej sukni, w koronie złotej na głowie.

– O! – zawołała Ania. – Moja mama też ma taką!

Teraz już wszyscy pukali się w czoło, patrząc na Anię.

Nawet wyobrazić sobie nie można, żeby mama Ani biegła na przykład rano do tramwaju w takiej długiej, fałdzistej sukni. Zaczęli się kłócić. Całe szczęście, że pani właśnie nadeszła. Powiedziała, że wszyscy pójdą jutro do teatru. Więc zamiast dalszej kłótni wybuchła radość i zapomnieli o Ani.

Na przedstawieniu najbardziej podobała się wszystkim królowa.

 

Rodzic przerywa czytanie i pyta dzieci: Jak myślicie, kim była mama Ani, jaki wykonywała zawód?. Dzieci odpowiadają na pytanie – burza mózgów. Po zakończeniu burzy mózgów Rodzic czyta dalszą część opowiadania.

– Taka śliczna, taka dobra – zachwycały się dziewczynki.

Ania uśmiechała się bardzo zadowolona.

– Zawsze jest bardzo dobra – powiedziała nagle.

– Zawsze? Skąd wiesz? Ta aktorka, która grała królową…

– To moja mama – wyjaśniła po prostu Ania.

 

  • Po wysłuchaniu opowiadania porozmawiajmy na temat zawodów wykonywanych przez mamy dzieci. Rodzic zadaje dzieciom pytania:

- Jakie zawody wykonywały mamy dzieci z opowiadania?

- Jakie zawody wy znacie?

Dzieci odpowiadają na pytania, Rodzice – podają nazwę zawodu i wyjaśniają, co mama robi w pracy. Na koniec rozmowy Rodzic opowiada dziecku o własnym zawodzie, wyjaśnia dokładnie, na czym polega jego praca.

 

 

5. Proponujemy zabawę  ruchowo-naśladowczą w parze „Odbicie w lustrze”:  Rozpoczyna Rodzic, staje przed dzieckiem, wykonuje wymyślone przez siebie ruchy, gesty, miny. Dziecko, które jest odbiciem w lustrze, naśladuje je. Musi być skoncentrowane by nadążyć, za zmianami. Następuje zmiana ról.

 

 

6. Zabawa dydaktyczna „Magiczny worek”  będzie ćwiczeniem dotykowych wrażeń sensorycznych oraz pomoże rozwijać wiedzę o zawodach wykonywanych przez dorosłych: 

Rodzic ma w worku(torba) przygotowane rekwizyty: nożyczki, zmiotkę, bandaż, drewnianą łyżkę, but, mały samolocik, paletę malarską, pędzel, itp.. Dziecko podchodzi, wkłada ręce do worka i bez wyciągania przedmiotu próbuje odgadnąć jego nazwę. Gdy poda nazwę, wyjmuje i wspólnie sprawdzają, czy rozpoznał przedmiot. Rodzic mówi:, Kto w swojej pracy wykorzystuje bandaż? Dzieci odpowiadają pielęgniarka itd.

 

 

7. Zachęcamy dzieci do działalności plastycznej n/t  „Moja rodzina”:  Zachęcamy do namalowania przez Dziecko portretu swoich Rodziców.

Warto wcześniej przypomnieć znaczenie słowa portret – jest to artystyczny wizerunek, podobizna danego człowieka.

Prosimy również o wydrukowanie wyrazów mama i tata, które Dziecko będzie mogło umieścić pod każdym portretem, doskonaląc tym samym czytanie globalne tych wyrazów.

 

8. Może ćwiczenia grafomotoryczne? Oto nasze propozycje:

a) W linkach poniżej  znajdą Państwo kolorowanki przedstawiające domki:

 b)  Rysowanie po śladzie „Domek”/ Link: http://bystredziecko.pl/cwiczenia-grafomotoryczne-domek/

 

 

9. Polecamy programy edukacyjne w TVP 2 w dniu dzisiejszym:

godz. 7.05 – „Wesoła nauka. Wielkie dzieła małych rąk”

godz. 11.40 – „Wesoła nauka”

 

Udanej zabawy:)