Propozycje zabaw dla dzieci 5-letnich na 25. 05. 2020 r.
Witajcie po weekendzie:)
W nadchodzącym tygodniu przypada piękne majowe święto – 26 maja obchodzimy Dzień Mamy. Natomiast 23 czerwca jest dzień Taty. Dlatego zajęcia i zabawy na najbliższe dni skupione będą wokół tematu „Mama i tata”. Wiemy , że dla Nich jesteście gotowi zrobić wszystko, mamy nadzieję, że nasze propozycje przyczynią się do tego, że zrobicie dla Rodziców jeszcze więcej. Zaczynamy:
1. Na początek proponujemy zabawę słownikową „Dom”: Zadaniem Dziecka jest wymienienie jak najwięcej wyrazów kojarzących się ze słowem „dom” np.: okno, kominek, ciepło, obiad, zabawa, rodzina itd.
2. Następnie zachęcamy do wysłuchania piosenki „Moja wesoła rodzinka”: Warto, aby Dziecko zapamiętało słowa piosenki. Z pewnością wpadnie ona w ucho całej rodzinie./ Link: https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4
3. Czas na rodzinną zabawę bieżną „Pilu, pilu, gąski do domu”:
Jest to zabawa dla całej rodziny. Im więcej osób weźmie w niej udział, tym zabawa będzie ciekawsza. Najlepszym miejscem do zabawy jest podwórko.
Mama-gąska stoi na końcu ogrodu. Tata-wilk stoi z boku. Dzieci stoją w luźnej gromadce – są gąskami. Na początku zabawy odbywa się dialog między mamą-gąską a dziećmi-gąskami:
- Pilu, pilu, gąski do domu.
- Boimy się.
- Czego?
- Wilka złego.
- Gdzie on jest?
- Za płotem.
- Co robi?
- Zęby ostrzy.
- Na kogo?
- Na nas.
- Pilu, pilu, gąski do domu!
4. Przeczytajcie wspólnie opowiadanie Miry Jaworczakowej pt. „Tajemnicza mama”:
Mama Tereski jest inżynierem, można ją czasem zobaczyć, jak rozmawia z robotnikami przy budowie nowego domu na rogu ulicy. Mama Jureczka pracuje w pralni, mama Zosi leczy chore dzieci, a mama Ani… no, właśnie, nie można wcale dogadać się z Anią, kim jest jej mama.
– W zeszłym tygodniu była stewardessą w samolocie – powiedziała Ania.
– I latała? – krzyknęli chłopcy. – Dokąd latała? Do Chin? Do Ameryki?
– Nie. – pokręciła głową Ania. – Wcale nie latała.
Dziwny jakiś samolot, który nigdzie nie lata.
– To może w tym tygodniu poleci? – zapytali jeszcze.
– W tym tygodniu? Skąd. Teraz mama jest nauczycielką.
Zdziwili się, ale nic nie powiedzieli. A po jakimś czasie okazało się, że mama
Ani już nie jest nauczycielką, tylko pielęgniarką w szpitalu.
– Ojej! – Nie mogli tego pojąć w przedszkolu. – Twoja mama, Aniu, strasznie
często zmienia pracę.
Ania roześmiała się. – Wcale nie, ale moja mama może być wszystkim.
– Nieprawda – orzekli chłopcy. – Zmyślasz i tyle.
– Tere-fere! – dodały dziewczynki. – Pewnie, że zmyśla.
Kiedyś oglądali razem książki z obrazkami. Obrazki były śliczne, na jednym
– królowa z bajki w zielonej sukni, w koronie złotej na głowie.
– O! – zawołała Ania. – Moja mama też ma taką!
Teraz już wszyscy pukali się w czoło, patrząc na Anię.
Nawet wyobrazić sobie nie można, żeby mama Ani biegła na przykład rano do tramwaju w takiej długiej, fałdzistej sukni. Zaczęli się kłócić. Całe szczęście, że pani właśnie nadeszła. Powiedziała, że wszyscy pójdą jutro do teatru. Więc zamiast dalszej kłótni wybuchła radość i zapomnieli o Ani.
Na przedstawieniu najbardziej podobała się wszystkim królowa.
Rodzic przerywa czytanie i pyta dzieci: Jak myślicie, kim była mama Ani, jaki wykonywała zawód?. Dzieci odpowiadają na pytanie – burza mózgów. Po zakończeniu burzy mózgów Rodzic czyta dalszą część opowiadania.
– Taka śliczna, taka dobra – zachwycały się dziewczynki.
Ania uśmiechała się bardzo zadowolona.
– Zawsze jest bardzo dobra – powiedziała nagle.
– Zawsze? Skąd wiesz? Ta aktorka, która grała królową…
– To moja mama – wyjaśniła po prostu Ania.
- Po wysłuchaniu opowiadania porozmawiajmy na temat zawodów wykonywanych przez mamy dzieci. Rodzic zadaje dzieciom pytania:
- Jakie zawody wykonywały mamy dzieci z opowiadania?
- Jakie zawody wy znacie?
Dzieci odpowiadają na pytania, Rodzice – podają nazwę zawodu i wyjaśniają, co mama robi w pracy. Na koniec rozmowy Rodzic opowiada dziecku o własnym zawodzie, wyjaśnia dokładnie, na czym polega jego praca.
5. Proponujemy zabawę ruchowo-naśladowczą w parze „Odbicie w lustrze”: Rozpoczyna Rodzic, staje przed dzieckiem, wykonuje wymyślone przez siebie ruchy, gesty, miny. Dziecko, które jest odbiciem w lustrze, naśladuje je. Musi być skoncentrowane by nadążyć, za zmianami. Następuje zmiana ról.
6. Zabawa dydaktyczna „Magiczny worek” będzie ćwiczeniem dotykowych wrażeń sensorycznych oraz pomoże rozwijać wiedzę o zawodach wykonywanych przez dorosłych:
Rodzic ma w worku(torba) przygotowane rekwizyty: nożyczki, zmiotkę, bandaż, drewnianą łyżkę, but, mały samolocik, paletę malarską, pędzel, itp.. Dziecko podchodzi, wkłada ręce do worka i bez wyciągania przedmiotu próbuje odgadnąć jego nazwę. Gdy poda nazwę, wyjmuje i wspólnie sprawdzają, czy rozpoznał przedmiot. Rodzic mówi:, Kto w swojej pracy wykorzystuje bandaż? Dzieci odpowiadają pielęgniarka itd.
7. Zachęcamy dzieci do działalności plastycznej n/t „Moja rodzina”: Zachęcamy do namalowania przez Dziecko portretu swoich Rodziców.
Warto wcześniej przypomnieć znaczenie słowa portret – jest to artystyczny wizerunek, podobizna danego człowieka.
Prosimy również o wydrukowanie wyrazów mama i tata, które Dziecko będzie mogło umieścić pod każdym portretem, doskonaląc tym samym czytanie globalne tych wyrazów.
8. Może ćwiczenia grafomotoryczne? Oto nasze propozycje:
a) W linkach poniżej znajdą Państwo kolorowanki przedstawiające domki:
- http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/maly-domek-na-wsi
- https://www.mjakmama24.pl/dziecko/zabawa/dom-kolorowanka-aa-wcML-RX4a-G59Y.html
b) Rysowanie po śladzie „Domek”/ Link: http://bystredziecko.pl/cwiczenia-grafomotoryczne-domek/
9. Polecamy programy edukacyjne w TVP 2 w dniu dzisiejszym:
godz. 7.05 – „Wesoła nauka. Wielkie dzieła małych rąk”
godz. 11.40 – „Wesoła nauka”
Udanej zabawy:)