Propozycje zabaw dla dzieci 5-letnich na 22. 05. 2020 r.

Witamy wszystkich, dzisiaj proponujemy, abyśmy troszeczkę poobserwowali zwierzęta, które zauważymy obok naszego domu, podczas spaceru z rodzicami oraz w innych sytuacjach. Przypomnimy Wam, jak należy zachować się w sytuacji, kiedy spotkamy nieznajome zwierzę. Zaczynamy:)

 

1. Na początek proponujemy zabawy słuchowe

  • „Gdzie jest tygrys?”: Dziecko siedzi na dywanie w siadzie skrzyżnym i ma zamknięte oczy. Rodzic jest tygrysem – chodzi bardzo cicho po całym pokoju, co jakiś czas zatrzymuje się i warczy jak groźne zwierzę. Zadaniem Dziecka jest wyciągnięcie ręki w kierunku, z którego dochodzi głos tygrysa (oczywiście bez otwierania oczu).
  •  Psy różnych ras, wydają różne dźwięki, czyli szczekają w różny sposób. Zapraszamy do wysłuchania odgłosów szczekających psów/ Link: https://www.youtube.com/watch?v=mRq7urXl5xQ
  • Oprócz szczekania, psy wydają również inne dźwięki np. wycie, warczenie, skomlenie. Samo szczekanie również może mieć wiele znaczeń. Zachęcamy do przekazania Dziecku informacji zawartych w linku: https://www.zpazurem.pl/artykuly/co_oznaczaja_dzwieki,_ktore_wydaje_twoj_pies_

 

 

 

2. Opieka nad zwierzętami to ważne i  odpowiedzialne zadanie:  Dla zwierząt, które nie mają swoich właścicieli, powstają schroniska. Dziś często są to domowe schroniska lub przytuliska dla zwierząt, w których dla zwierzaków szukane są nowe domy.

a) W miarę możliwości  proponujemy „Wizytę w schronisku dla zwierząt”: Podczas takiej wizyty, możemy przekazać dla zwierząt, pokarm i inne potrzebne rzeczy. Opiekunowie zwierząt opowiedzą Wam wiele ciekawych rzeczy na temat zachowań ich podopiecznych.

b) Gdy w naszej miejscowości nie ma schroniska, lub z jakiś innych przyczyn nie możecie go odwiedzić, obejrzyjcie proponowany film/ Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=WKqWrpmoVrI

 

 

3. Dzieci wiedzą już dużo o życiu i zwyczajach zwierząt.  Prosimy także o przeprowadzenie z Dzieckiem rozmowy n/t „Uwaga! Nieznajome zwierzę!”. Warto podczas niej poruszyć następujące zagadnienia:

Jak mogą zachowywać się zwierzęta, np. spotkane na ulicy, na podwórku?

O czym należy pamiętać, kiedy spotkamy gdzieś nieznajome dla nas zwierzę, np. psa?

Jak powinniśmy się  zachować, gdy podczas spaceru widzimy psa za ogrodzeniem?

Jak powinniśmy się zachować, gdy podczas pobytu w zoo oglądamy zwierzęta na wybiegu, np. słonia, żyrafę, lwa, foki?

 

  • Na koniec rozmowy należy razem z Dzieckiem ustalić zasady zachowania podczas spotkania z nieznanymi zwierzętami, np.:
  • trzymamy ręce z daleka od ogrodzenia, za którym jest pies;
  • stoimy spokojnie i bez ruchu, gdy pies nas wącha;
  • gdy pies na nas skacze, zwijamy się w kłębuszek (należy pokazać Dziecku tą pozycję – Dziecko klęczy, głową dotyka podłogi, ręce są przyciągnięte do tułowia, kciuki schowane w pięści, pięści przyciśnięte do uszu);
  • nigdy nie dotykamy nieznanych zwierząt; gdy chcemy pogłaskać np. psa, zawsze musimy zapytać o pozwolenie jego właściciela;
  • w ZOO stoimy w wyznaczonych miejscach;

 

 

4. Przedstawiamy pomysł na ciekawą pracę plastyczną  „Wesoły pies”.  Rozwijanie sprawności manualnej. Doskonalenie wyobraźni przestrzennej:

Dziecko wycina lub wydziera dwa prostokąty z wzorzystego papieru (np. tektura, papier pakowy, biało-czarna gazeta, kolorowe czasopismo). Jeden to tułów psa, drugi – jego głowa. Dziecko nakleja obydwa prostokąty na kartkę tak, by powstał pies. Następnie dorysowuje lub dokleja szczegóły: łapy, uszy, ogon, nos, oczy, obrożę, właściciela ze smyczą itp.

Do dzieła!

 

 

5.  Po wysiłku manualnym zapraszamy na  chwilę relaksu podczas zabawy „Mama da mi bułkę” – rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej oraz koncentracji uwagi: 

Rodzic recytując wierszyk, wykonuje na plecach dziecka następujące ruchy.

Mama da mi bułkę, bułkę dam pieskowi. Rysują owale obiema rękami na plecach dziecka.

Piesek da mi skórkę, skórkę dam szewcowi. Rysują prostokąty.

Szewc mi zrobi buty, buty dam sędziemu. Delikatnie stukają w plecy dziecka.

Po co one jemu? Tego nie wie nikt,Rysują na całych plecach znak zapytania.

Zresztą sędzia znikł! Zasłaniają delikatnie uszy dziecka.

 

 

6. Na zakończenie proponujemy ćwiczenia dla Dziecka na prawidłową postawę:

 

 

 

7.  Przypominamy, że doskonałym uzupełnieniem proponowanych zajęć są: swobodna zabawa dziecka, układanki, puzzle, gry planszowe.

 

8.  Polecamy programy edukacyjne w TVP 2 w dniu dzisiejszym:

godz. 7.05 – „Wesoła nauka. Wielkie dzieła małych rąk”

godz. 11.40 – „Wesoła nauka”

 

Życzymy miłego dnia:)