Propozycje zabaw dla dzieci 5-letnich na 21. 05. 2020 r.
Dzień dobry w czwartek. Jeżeli jeszcze nie byliście w ZOO, zapraszamy Was tam właśnie dzisiaj. Słuchajcie uważnie a dowiecie się, co to jest ZOO, jakie zwierzęta i dlaczego się tam znajdują. Zaczynamy zabawę.
1. Na początek proponujemy zabawę rytmiczną z wykorzystaniem wiersza W. Ścisłowskiego pt. ”Raz, dwa, trzy”:
„Raz, dwa, trzy”
Raz, dwa, trzy –
lew jest zły!
Cztery, pięć, sześć –
może cię zjeść!
Siedem, osiem, dziewięć –
nic o lwie już nie wiem.
Lecz baw się wesoło,
bo lew siedzi w zoo!
- Wiersz jest krótki i łatwy do zapamiętania, więc Dziecko bardzo szybko nauczy się go na pamięć. Można go recytować na różne sposoby np.:
- bardzo wolno z dokładnym podziałem na sylaby
- bardzo szybko
- najpierw wolno, potem szybko lub odwrotnie
- w sposób wesoły lub smutny
2. Teraz Zabawa orientacyjno – porządkowa „Przejdź obok lwa”:
Dziecko spaceruje w tempie marszowym po pokoju. Gdy Rodzic pokaże sylwetę lwa, Dziecko idzie dalej jak najciszej np. na palcach, czołgając się lub w kucki. Gdy sylweta lwa zniknie, Dziecko znów idzie w tempie marszowym.
3. Poćwiczcie myślenie i pamięć w trakcie działania „Kto mieszka w zoo”- rozwiązywanie zagadek. Doskonalenie umiejętności i tworzenie pojęcia na podstawie definicji:
Rodzic recytuje wiersz Marii Terlikowskiej. Dzieci dopowiadają rozwiązania.
Płowa grzywa z karku spływa, dumna mina, groźna brew! Jak to zwierzę się nazywa? LEW
Pysznie kroczy, myśląc o czymś, jakby miał sto ważnych spraw! Kto ma ogon w pawie oczy? PAW.
Igła w igłę, szpilka w szpilkę-, co to za kolczasty zwierz? No, Basieńko, pomyśl chwilkę?. JEŻ
Chociaż wielki jest jak góra- śmiało możesz podejść doń. Zgadnij, co to za figura? SŁOŃ
4. Zapraszamy dzieci do wysłuchania wiersza D. Wawiłow pt. „Zoo”:
„Zoo”
W zoo jest wesoło,
ludzie chodzą wkoło,
byk ma duże rogi,
bocian nie ma nogi,
foka siedzi w stawie,
nie widać jej prawie.
Słonie wodę piją,
niedźwiedzie się biją,
sowa w domku siedzi,
boi się niedźwiedzi.
Ale najładniejsze
są zielone rybki,
patrzą sobie na mnie
zza zielonej szybki
i zębów nie mają,
i rogów nie mają,
i tylko tak sobie
pływają, pływają,
pływają, pływają,
i się uśmiechają….
- Zachęcamy do rozmowy z Dzieckiem na temat wiersza:
Jakie zwierzęta są wymienione w wierszu?
Co robią poszczególne zwierzęta?
Dlaczego zamyka się zwierzęta ogrodach zoologicznych?
W jaki sposób możemy pomóc zwierzętom w ogrodach zoologicznych?
5. Pora na działanie przygotowujące do nauki czytania czyli na zabawę słuchową „Jaką głoskę słyszysz?”:
Zadaniem Dziecka jest podzielenie podanych niżej nazw zwierząt na sylaby i głoski:
sowa so-wa, s-o-w-a
ryba ry-ba, r-y-b-a
foka fo-ka, f-o-k-a
lew lew, l-e-w
byk byk, b-y-k
6. Dzieci na pewno z chęcią zażyją nieco ruchu w trakcie zabaw ruchowych:
a) Zabawa orientacyjno-porządkowa „Budzenie lwiątka”: Dziecko-lwiątko leży skulone na dywanie i śpi. Rodzic- mama lwica podchodzi do Dziecka i delikatnie budzi go muskając po twarzy lub szyi miękkim sznurkiem lub szalikiem. Dziecko-lwiątko przyjmuje pozycję na czworakach i idzie za mamą lwicą naśladując jej ruchy.
b) „Spacer po zoo” – zabawa ruchowa: Rodzic rozkłada nieregularnie koła z liczbami 0-10, przy czym 0 to start, a 10 to wyjście. Pomiędzy kołami, w czterech miejscach, kładzie koła z rysunkami zwierząt: krokodyla, słonia, papugi, kangura. Dzieci maja za zadanie przejść po kołach, wchodząc na kolejne liczby (0,1,2,itd.), gdy znajdą się przed kołem z określonym zwierzęciem muszą: przeskoczyć przez koło z krokodylem, przed kołem ze słoniem- przykleić ucho do ręki i narysować leniwą ósemkę; przed kołem z papugą – podzielić na głoski słowo p-a-p-u-g-a, przed kołem z kangurem- podskoczyć dziesięć razy do góry. Poprawne wykonanie zadania pozwala im na dalszą drogę. Gdy się, pomylą, wracają na koło z cyfrą 0.
7. Zapraszamy do wysłuchania piosenki i obejrzenia filmu o ZOO:
a) „Idziemy do zoo”. Piosenkę można wykorzystać do zabaw ruchowych i naśladowczych:
Link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM
b) Proponujemy również wycieczkę po warszawskim Ogrodzie zoologicznym/ Link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=_IJuW8IJ1BM
8. Zachęcamy dzieci do pracy nad sprawnością grafomotoryczną i myśleniem, podczas działania na kartach pracy:
- Nosorożec”- ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po kropkach/ Link: https://www.pracowniasi.pl/materialy-do-pracy/karty-pracy/nosorozec
- „Słoń” – papieroplastyka metoda orgiami. Pracuj według instrukcji/ Link do filmu z instrukcją: https://www.youtube.com/watch?v=FtdLAHob1eE
9. Polecamy programy edukacyjne w TVP 2 w dniu dzisiejszym:
godz. 7.05 – „Wesoła nauka. Wielkie dzieła małych rąk”
godz. 11.40 – „Wesoła nauka”
Miłego dnia:)