Propozycje zabaw dla dzieci 5-letnich na 21. 05. 2020 r.

Dzień dobry w czwartek. Jeżeli jeszcze nie byliście w ZOO, zapraszamy Was tam właśnie dzisiaj. Słuchajcie uważnie a dowiecie się, co to jest ZOO, jakie zwierzęta i dlaczego się tam znajdują. Zaczynamy zabawę.

 

1. Na początek proponujemy zabawę rytmiczną z wykorzystaniem wiersza   W. Ścisłowskiego  pt. ”Raz, dwa, trzy”: 

„Raz, dwa, trzy”

Raz, dwa, trzy –

lew jest zły!

Cztery, pięć, sześć –

może cię zjeść!

Siedem, osiem, dziewięć –

nic o lwie już nie wiem.

Lecz baw się wesoło,

bo lew siedzi w zoo!

 

  • Wiersz jest krótki i łatwy do zapamiętania, więc Dziecko bardzo szybko nauczy się go na pamięć. Można go recytować na różne sposoby np.:

- bardzo wolno z dokładnym podziałem na sylaby

- bardzo szybko

- najpierw wolno, potem szybko lub odwrotnie

- w sposób wesoły lub smutny

 

2. Teraz  Zabawa orientacyjno – porządkowa „Przejdź obok lwa”:

Dziecko spaceruje w tempie marszowym po pokoju. Gdy Rodzic pokaże sylwetę lwa, Dziecko idzie dalej jak najciszej np. na palcach, czołgając się lub w kucki. Gdy sylweta lwa zniknie, Dziecko znów idzie w tempie marszowym.

 

 

3.  Poćwiczcie myślenie i pamięć w trakcie działania  „Kto mieszka w zoo”- rozwiązywanie zagadek. Doskonalenie umiejętności i tworzenie pojęcia na podstawie definicji:

Rodzic recytuje wiersz Marii Terlikowskiej. Dzieci dopowiadają rozwiązania.

Płowa grzywa z karku spływa, dumna mina, groźna brew! Jak to zwierzę się nazywa? LEW

Pysznie kroczy, myśląc o czymś, jakby miał sto ważnych spraw! Kto ma ogon w pawie oczy? PAW.

Igła w igłę, szpilka w szpilkę-, co to za kolczasty zwierz? No, Basieńko, pomyśl chwilkę?. JEŻ

Chociaż wielki jest jak góra- śmiało możesz podejść doń. Zgadnij, co to za figura? SŁOŃ

 

 

4. Zapraszamy dzieci do wysłuchania wiersza D. Wawiłow pt. „Zoo”: 

„Zoo”

W zoo jest wesoło,

ludzie chodzą wkoło,

byk ma duże rogi,

bocian nie ma nogi,

foka siedzi w stawie,

nie widać jej prawie.

Słonie wodę piją,

niedźwiedzie się biją,

sowa w domku siedzi,

boi się niedźwiedzi.

 

Ale najładniejsze

są zielone rybki,

patrzą sobie na mnie

zza zielonej szybki

i zębów nie mają,

i rogów nie mają,

i tylko tak sobie

pływają, pływają,

pływają, pływają,

i się uśmiechają….

 

  • Zachęcamy do rozmowy z Dzieckiem na temat wiersza:

Jakie zwierzęta są wymienione w wierszu?

Co robią poszczególne zwierzęta?

Dlaczego zamyka się zwierzęta ogrodach zoologicznych?

W jaki sposób możemy pomóc zwierzętom w ogrodach zoologicznych?

 

 

 5. Pora na działanie przygotowujące do nauki czytania czyli na  zabawę słuchową „Jaką głoskę słyszysz?”:

Zadaniem Dziecka jest podzielenie podanych niżej nazw zwierząt na sylaby i głoski:

sowa         so-wa,   s-o-w-a

ryba          ry-ba,    r-y-b-a

foka          fo-ka,   f-o-k-a

lew           lew,       l-e-w

byk           byk,      b-y-k

 

6. Dzieci na pewno z chęcią zażyją nieco ruchu  w trakcie zabaw ruchowych:

a) Zabawa orientacyjno-porządkowa „Budzenie lwiątka”:  Dziecko-lwiątko leży skulone na dywanie i śpi. Rodzic- mama lwica podchodzi do Dziecka i delikatnie budzi go muskając po twarzy lub szyi miękkim sznurkiem lub szalikiem. Dziecko-lwiątko przyjmuje pozycję na czworakach i idzie za mamą lwicą naśladując jej ruchy.

b) „Spacer po zoo” – zabawa ruchowa:  Rodzic rozkłada nieregularnie koła z liczbami 0-10, przy czym 0 to start, a 10 to wyjście. Pomiędzy kołami, w czterech miejscach, kładzie koła z rysunkami zwierząt: krokodyla, słonia, papugi, kangura. Dzieci maja za zadanie przejść po kołach, wchodząc na kolejne liczby (0,1,2,itd.), gdy znajdą się przed kołem z określonym zwierzęciem muszą: przeskoczyć przez koło z krokodylem, przed kołem ze słoniem- przykleić ucho do ręki i narysować leniwą ósemkę; przed kołem z papugą – podzielić na głoski słowo p-a-p-u-g-a, przed kołem z kangurem- podskoczyć dziesięć razy do góry. Poprawne wykonanie zadania pozwala im na dalszą drogę. Gdy się, pomylą, wracają na koło z cyfrą 0.

 

 

 7. Zapraszamy do wysłuchania piosenki  i obejrzenia filmu o ZOO:

a) „Idziemy do zoo”. Piosenkę można wykorzystać do zabaw ruchowych i naśladowczych: 

Link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

 b)  Proponujemy również wycieczkę po warszawskim Ogrodzie zoologicznym/ Link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=_IJuW8IJ1BM

 

 

 8. Zachęcamy dzieci do pracy nad sprawnością grafomotoryczną i myśleniem, podczas działania na kartach pracy: 

 

9. Polecamy programy edukacyjne w TVP 2 w dniu dzisiejszym:

godz. 7.05 – „Wesoła nauka. Wielkie dzieła małych rąk”

godz. 11.40 – „Wesoła nauka”

 

Miłego dnia:)