Propozycje zabaw dla dzieci 3-letnich na 21. 05. 2020 r.

Dziś proponujemy zabawy dotyczące Taty. 

 

1. Na dobre powitanie proponujemy zabawę integracyjną „Witamy się”: Dzieci z rodzicami stoją naprzeciwko siebie. Rodzic podaje sposób powitania dziecka z rodzicem:

- witamy się rękoma (zwyczajowe „cześć”, lub dotknięcie dłoni)

- witają się nasze łokcie (dotykanie się łokciami)

- witają się nasze plecy (dotykanie się plecami)

- witają się nasze kolana (dotykanie się kolanami)

- witają się nasze stopy(dotykanie się stopami)

 

2. Teraz czas na ćwiczenia logopedyczne. Dzieci wykonują ćwiczenia wg wskazówek:

  1. Całuski dla mamy i taty (wargi mocno ściągnięte do przodu, lekko się rozchylają)
  2. Obraz dla mamy i taty (okrężne ruchy języka wokół warg– rysowanie słońca)
  3. Szeroki uśmiech dla mamy i taty (mocne rozciąganie warg na boki)
  4. Minki mamy i taty (dzieci pokazują mimiką różne stany emocjonalne mamy: smutek, radość, złość, zdziwienie)

 

 

3.  Zabawy ruchowe :

Do zabaw wykorzystamy dwie piosenki. Rodzic włącza muzykę do zabaw:

- ,, Taniec ,,Polka cygańska”- rodzic razem z dzieckiem tworzą parę i stają razem z innymi w kole. Maszerują przy muzyce, na zmianę kłaniają się sobie nawzajem i robią obrót w małym kółeczku, później idą dalej i na zmianę w muzyce kłaniają się w inny sposób.

- ,, Tunel ‘’– rodzice tworzą tunel, który pokonują dzieci.

 

  •  „Na – pod – za” – ruchowa zabawa dydaktyczna z rodzicem. Kształtowanie pojęć: na, pod, za. Każde dziecko ma mały kocyk lub chustę i wykonuje kolejne polecenia rodzica: wejdź pod kocyk, stań na kocyku, kucnij za mną.

- „Odklej mnie” – dzieci leżą na kocykach, „przyklejone” do podłogi, a rodzice próbują „oderwać” od podłogi poszczególne części ciała dziecka.

- „Jedziemy na kocyku” – zabawa z rodzicem Dziecko siedzi na kocyku, a rodzic ciągnie za kocyk.

  • Zachęcamy  do wspólnych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.

 

 

4.  Dobrym wprowadzeniem do rozmowy o Tacie, będą następujące masażyki:

a)  Rodzic siada za dzieckiem i rysuje na plecach dziecka, potem następuje zamiana. Jeśli jest więcej osób siadamy w kole i rysujemy wspólnie:

Szliśmy razem na wycieczkę,
(otwartą dłonią uciskanie pleców)
z tyłu na plecach mieliśmy teczkę.
(rysowanie prostokąta na plecach)
Na niebie świeciło słoneczko,
(zataczanie niewielkich kół na ramionach)
a myśmy biegali w kółeczko.
(rysowanie kół na łopatkach)
Długą linę mama z tatą trzymali
(rysowanie wężyka wzdłuż kręgosłupa)
i wesoło na boki się kiwali.
(kiwanie głową osoby siedzącej przed nami)
Wolno szliśmy, szurając nogami
(otwartą dłonią uciskanie pleców, a następnie
głaskanie w dół i górę wzdłuż kręgosłupa)
a mama skakała wesoło za nami.
(dwoma palcami każdej ręki podskoki po plecach)
Wtem zaczął kropić deszczyk. (delikatne stukanie palcami po plecach)
i poczuliśmy wesoły dreszczyk.
(połaskotanie w pasie osoby siedzącej
przed nami)

 

 

b) „Myszka”- masażyk relaksacyjny – naśladujemy ruchy na plecach rodziców lub rodzeństwa.

Cicho, cichuteńko, w puszystej kurteczce, – powoli dotykają pleców partnera

chodziła raz myszka po gładkiej półeczce.-  w poziomie,

Znalazła ser żółty, ząbkami go zjadła, – ściskają plecy,  delikatnie szczypią,

strzepnęła okruszki, – szybko klepią plecy,  naśladują strzepywanie,

w kąciku usiadła, okruszki zebrała, – naśladują zbieranie okruszków jedną ręką,

ząbkami je zjadła. – delikatnie, powoli szczypią,

Po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce. – głaszczą, przesuwając ręce ku bokom.

 

 

5. Zachęcamy do ćwiczenia pamięci podczas nauki na pamięć  wiersza B. Formy pt. „Mój Tato”: 

Mój Tatuś jest wspaniały.

Na lody mnie zabiera.

Ma dla mnie czasu wiele,

przede mną świat otwiera.

 

Z nim czuję się bezpiecznie,

bo Tatuś to mój przyjaciel.

I dla mnie przecież

najlepszym jest na świecie.

 

 

 6. Proponujemy teraz działania dydaktyczne. Wśród naszych propozycji każdy znajdzie coś dla siebie: 

a) ,,Gry i zabawy z tatą’’- zabawa dydaktyczna rysowanie prostej gry ściganki. Pierwszy grę ścigankę, rysuje rodzic, na dużym kartonie, a o pomoc w podawaniu przyborów malarskich prosi dzieci. Rodzic przygotowuje dwa pionki i kostkę do gry z zaklejonymi bokami wskazującymi – 5 i 6 oczek. Jeden pionek dostaje rodzic, drugi należy do wszystkich dzieci – oba ustawione są na polu start. Grę rozpoczyna rodzic, rzuca kostką do gry. Następnie przelicza na głos liczbę oczek. Tyle pól przesuwa się do przodu, jaka jest liczba oczek na kostce. To samo robią dzieci. Po kolei rzucają, liczą razem. Wygrywa ten , który pierwszy dotrze do mety.

b) „Czy znasz swoją mamę, swojego tatę?”- quiz.

Rodzic zadaje dziecku pytania, zadaniem dziecka jest odpowiedzenie ale ważne jest aby dziecko samo wskazywało, to co zapamiętało, bez podpowiedzi rodziców.
– Jaki program telewizyjny ogląda twoja (twój) mama (tata) najczęściej?
– Jaki jest kolor oczu twojej (twojego) mamy (taty)?
– Jaką potrawę najbardziej lubi twoja (twój) mama (tata)?
– Ulubione zajęcie mojej (mojego) mamy (taty) to…?
– Jakie ciasto twoim zdaniem udaje się mamie najbardziej?
– Co twój tata robi najlepiej?
– Jak mama (tata) odpoczywa?
– W jakiej pracy domowej najczęściej pomagasz mamie (tacie)?

c) .,,Za co kocham najbardziej tatę?’’: zabawa dydaktyczna. Rodzic zadaje dziecku pytanie a zadaniem dziecka jest odpowiedzenie na wskazane pytanie.

 

 

7. Dzieci lubią aktywności plastyczne. Myślimy, że z chęcią wykonają:

  • ,,Upominek dla taty’’:  

Rodzic pomaga wyciąć dziecku krawat,  a zadaniem dziecka jest go udekorowanie np. kolorowymi guzikami, do którego będzie potrzebny klej wikol, lub   kolorowym papierem , cekinami. Na górze zrobić dziurkaczem dwie dziurki i zawiązać wstążkę. Aby taki krawat założyć i zawiązać można było tacie. Kartę pracy można pobrać tutaj: KP Krawat

 

 

8. Zachęcamy  do obejrzenia programu TVP ABC – do zapoznania z ciekawymi propozycjami telewizyjnymi np. :

Telewizja TVP VOD/ Margolcia i Miś zapraszają dziś/ Z moim tatą/ Link:  https://vod.tvp.pl/video/margolcia-i-mis-zapraszaja-dzis,z-moim-tata,32491751

 

Miłego dnia;)