Propozycje zabaw dla dzieci 5-letnich na 20. 05. 2020 r.

 

Witamy bardzo serdecznie. Zabieramy Was dzisiaj do lecznicy zwierząt. Lekarz, który zajmuje się ich leczeniem to weterynarz. Mamy nadzieję, że po tej wizycie będziecie wiedziały jak pomóc swoim pupilom, gdy się źle poczują. Zapraszamy.

 

 

1. Proponujemy  przeczytanie Dziecku opowiadania Z. Gorczyckiej pt. „Czworonożni pacjenci”: 

 

„Czworonożni pacjenci”

Dziadek Franka ma przyjaciela lekarza. Pewnego wieczoru przyjaciel odwiedził go.

- Jak dobrze, że jesteś – mówi Dziadek. – Nasz Kusy zwichnął nogę. Poradź mi, co mam robić.

Lekarz ogląda chorą łapkę, nastawia, bandażuje. I Kusy wkrótce jest zdrów.

Po tygodniu doktor znów odwiedza przyjaciela. Kusy wita się z nim, a potem wybiega z pokoju.

Po chwili wraca, ale nie sam. Obok niego skacze na trzech nogach kulejący buldog.

- Ach! – woła lekarz – przyprowadziłeś mi pacjenta! Nie ma rady, muszę mu pomóc. Dobry z ciebie, piesku, kolega!

Kusy liże rękę lekarza. Dziękuje mu.

 

 

  • Zachęcamy do rozmowy z Dzieckiem na temat wysłuchanego tekstu:

Kim był przyjaciel dziadka?

Kogo ten lekarz leczył?

Komu najpierw pomógł lekarz?

Co zrobił pies przy następnej wizycie lekarza?

Jak nazywa się lekarz, który leczy zwierzęta?

 

 

2. Ciekawy temat pracy weterynarza  powinny przybliżyć dzieciom filmy n/t  „ U weterynarza”:  Poznanie pracy weterynarza, budzenie zainteresowania środowiskiem społecznym, różnymi zawodami:

a) „Pies u weterynarza- jak przebiega badanie  profilaktyczne psa”/ Link: https://www.youtube.com/watch?v=ivROH2R1H2k

b) ‚Nic nie przerażą weterynarza”/ Link:  https://www.youtube.com/watch?v=hm3egltFq18

 

 

3. Oto nasze pomysły na zabawy ruchowe:

a) „Uciekająca jaszczurka”: Dziecko kładzie się na brzuchu i za pomocą kończyn jednej strony ciała, próbuje posuwać się do przodu.

b) „Spacer węża”:  Dziecko, stojąc, nabiera bardzo dużo powietrza. Należy zwrócić uwagę, aby nie unosiło przy tym ramion. Następnie, Dziecko spaceruje, wypuszczając powietrze bardzo wolno z jednoczesnym wypowiadaniem głoski s. Gdy zabraknie powietrza, Dziecko zatrzymuje się, nabiera ponownie powietrza i rusza dalej.

 

c) „Tyle ile”- zabawa pobudzająco- hamująca: Doskonalenie koncentracji uwagi i umiejętności odczytywania symboli liczb. Dzieci poruszają się po pokoju w dowolny sposób przy melodii dowolnej piosenki. Gdy muzyka milknie, Rodzic pokazuje cyfrę, np. 3 i mówi: Zaklaszcz tyle. Gdy melodia powraca, dzieci ponownie poruszają się się w dowolny sposób. Gdy Rodzic pokaże liczbę 0, dzieci nie ruszają się mimo poleceń.

 

 

4.  Może temat domowych zwierzątek zainspiruje Was do zorganizowania  zabawy matematycznej  „Śniadanie Łatka”:

Do zabawy potrzebne Dziecku są fasolki i prostokąty z kartonu lub klocki, które będą służyły jako okienka. Powinno być ich 12. Rodzic przygotowuje sylwetę psa, miski oraz kości (również 12).  Następnie mówi:

Ile fasolek masz teraz w okienkach?

Włóż fasolki tak, aby w każdym okienku była jedna fasolka.

To jest Łatek (Rodzic pokazuje sylwetę psa)

Łatek jest głodny. W misce ma kości. (Rodzic pokazuje sylwetę miski i kości)

Ma ich tyle samo, ile ty fasolek w okienkach. Czyli ile?

Łatek zjadł 3 kostki. Ile mu zostało?

Łatek zjadł 2 kostki. Ile mu zostało?

Łatek zjadł 2 kostki. Ile mu zostało?

Łatek zjadł 2 kostki. Ile mu zostało?

Łatek zjadł 3 kostki .Ile mu zostało?

Następnego dnia pani włożyła mu do miski 8 kostek.

Włóż do okienek tyle samo fasolek.

Łatek zjadł 3 kostki. Ile mu zostało?

Łatek zjadł 1 kostkę. Ile mu zostało?

Łatek zjadł 2 kostki. Ile mu zostało?

Łatek zjadł 2 kostki. Ile mu zostało?

 

Zachęcamy, aby zabawę powtórzyć kilka razy.

 

 

 

5. Proponujemy także  wyrażenie swoich obserwacji, wrażeń  dotyczących pracy weterynarza w pracy plastycznej n/t ‚W lecznicy” (technika dowolna).

 

 

6. W miarę możliwości proponujemy zorganizowanie  wizyty  w lecznicy zwierząt  – można zabrać na kontrolę swoje zwierzątko. 

 

 

7. Polecamy programy edukacyjne w TVP 2 w dniu dzisiejszym:

  • godz. 7.05 – „Wesoła nauka. Wielkie dzieła małych rąk”
  • godz. 11.40 – „Wesoła nauka”

oraz programy edukacyjne:

 

Życzymy miłej zabawy:)