Propozycje zabaw dla dzieci 4-letnich na 20. 05. 2020 r.
Dziś kontynuujemy zabawy mające na celu podkreślenie roli Rodziców w życiu dziecka.
1.Na początek proponujemy „Wywiad z mamą” na podstawie wiersza „Mała mama” P. Kasprzak: Mama czyta dziecku wiersz. Dziecko wybiera pytania i zadaje je mamie. Mama odpowiada.
-Mamo, ja bym wiedzieć chciała,
Czy ty kiedyś byłaś mała?
Prawdę powiedz: jeśli byłaś,
Co robiłaś? Co lubiłaś?
Czy lubiłaś rysowanie
I co jadłaś na śniadanie?
Jakie miałaś koleżanki?
Piłaś z kubka czy ze szklanki?
Czy bawiłaś się lalkami,
Może chętniej maskotkami?
Jakie puzzle układałaś
I co z klocków budowałaś?
Myślę sobie o tym nieraz,
Więc odpowiedz, proszę, teraz!
2. Następnie przeczytajcie wiersz A. Dziechciarczyk „Tata na cztery pory roku”:
Mam Tatę i to, jakiego
Swojego, niepowtarzalnego
Do nieba jest wysoki
Ma osobiste uroki
Wiosną na rower mnie zabiera
Biega ze mną, choć dech mu zapiera
Na huśtawce się zemną kiwa
I na karuzeli bywa
Majster z niego nie byle, jaki
Reperuje latem kajaki
I razem płyniemy z rzeki nurtem
A wracamy pieszo pod górkę
Gdy jesieni nadchodzi czas
Razem z Tatą idziemy w las
I zbieramy we dwoje grzyby
Naprawdę lub czasem na niby
Zimą bierze mnie w góry na narty
Wieczorami gramy razem w karty
I pijemy gorącą czekoladę
Tata na wszystko ma radę
Tak upływa mi rok z moim Tatą
Kocham go a on mnie. Co wy na to?
Lecz najlepiej jest wtedy – wiecie
Gdy jest z nami mama w komplecie
- Kontynuacją powyższych zabawy niech będzie wspólne oglądanie zdjęć z dzieciństwa mamy i taty. Prosimy o zachęcanie dziecka do swobodnych wypowiedzi i zadawania pytań. Możecie to zrobić przy pomocy zabawy ,,Z mamą i tatą.” Wykorzystajcie poniższy, krótki tekst jako wstęp do rozmowy z dzieckiem.
Dziś Tup opowiedział mi, jak spędza czas ze swoją mamą. Wtedy najczęściej jadą razem do lasu, spacerują i oglądają rośliny i zwierzęta. Bardzo lubi, gdy razem z mamą pieką pyszne ciasteczka. Lubi też bawić się z mamą w chowanego . Tup jest ciekawy, w co ty lubisz się bawić i co najczęściej robicie wtedy, gdy jesteś ze swoimi Rodzicami?
3. W dalszej kolejności podejmijcie działanie w kartach pracy:
ᴥ „Bukiet dla mamy”. Zadaniem dziecka jest zaniesienie bukietu mamie odnajdując drogę w labiryncie, karta dostępna jest na: http://allfreeprintable.com/cont/mz/pdf/mz-momd.pdf .
ᴥ „ Tata-super bohater”- kolorowanie kredkami, karta dostępna jest na: http://www.supercoloring.com/coloring-pages/youre-a-super-dad .
ᴥ „Kwiaty dla mamy” – kolorowanie dowolną techniką wybranego kwiatka, karty dostępne jest na: https://www.e-kolorowanki.eu/kwiaty/
- Pracę w kartach można uprzyjemnić sobie słuchając piosenki dla mamy „Kocham Cię Ti amo je t’aime” dostępnej na: https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs
4. Kolejną propozycją jest zabawa słowna „Mój tata…”, która opiera się na technice niedokończonych zdań. Dziecko najpierw słucha piosenkę „Mój tato” dostępnej na: https://www.youtube.com/watch?v=K4L7hvqBx-0 . Następnie zainspirowane utworem kończy zdania dotyczące taty, np.: Mój tata jest…, Mój tata lubi…, Mój tata nie lubi…, Ulubionym kolorem mojego taty jest…, Z tatą lubię najbardziej…, Mój tata jest najlepszy, ponieważ…
5.Poruszajcie się trochę, zilustrujcie ruchem opowieść B. Formy „Ja i moja rodzina”:
„Ja i moja rodzina”
- Na dworze jest ładna pogoda. Świeci słońce i wieje ciepły wietrzyk. Mamusia, tatuś i ich dzieci idą na spacer do parku – dziecko idzie w rozsypce z rodzicami.
- Podczas spaceru słuchają jak śpiewają ptaki – uczestnicy zabawy zatrzymują się, spoglądają w górę, nasłuchują.
- Postanowili zjeść lody – naśladują lizanie lodów.
- Kiedy tak spacerowali, rozbolały ich nogi i postanowili odpocząć. Usiedli na ławce. Wtedy przybiegła do nich wiewiórka. Dzieci dały jej orzeszki. – dziecko przechodzi do przysiadu i naśladuje wiewiórkę jedzącą orzechy.
6. Ostatnią propozycją jest zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Wyższy- niższy”: Uczestnicy zabawy poruszają się przy dowolnej muzyce. W czasie przerwy dobierają się w pary i stają do siebie plecami, aby sprawdzić, kto jest z nich wyższy, a kto niższy.
7. Polecamy następujące programy edukacyjne:
- TVP ABC godz. 13.55 „Mała Lama – Zguba/ Z mamą w domu” .
- TVP ABC godz. 19.55 „Wieczorynka – czytanie przed spaniem”.
- TVP 2 godz. 7.05 „Wesoła nauka – wielkie dzieła małych rąk”
- TVP 2 godz. 11.40 „Wesoła nauka”.
- TVP VOD/dla dzieci/ Teleranek – odc. „Rodzina”.
Życzymy miłego dnia:)