Propozycje zabaw dla dzieci 3-letnich na 20. 05. 2020 r.

Na dzisiejszy dzień proponujemy działania n/t ,,Upominek dla mamy’’

 

1. Rozpoczniemy zabawą usprawniającą  język, wargi, policzki: ”Jak języczek został żeglarzem”: 

Rodzic/opiekun czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach a dziecko naśladuje te ruchy.

   Pewnego dnia języczek wybrał się nad jezioro (kląskanie). Zobaczył łódkę, otworzył kłódkę ( otwieramy usta), wsunął kluczyk (język na brodę) i już gotowe. Wsiadł do łódki (kląskanie). Chwycił prawe, potem lewe wiosło (ruch wahadłowy języka do kącików ust). Wiosłował na zmianę prawym i lewym wiosłem (wypychanie prawego i lewego policzka). Zmęczył się, wiec chwile odpoczął. Spojrzał w górę ( język dotyka górnej wargi), zobaczył długi sznur łabędzi (oblizywanie górnej i dolnej wargi) Postanowił policzyć ptaki ( liczenie górnych i dolnych zębów). Nieco dalej nadciągały ciemne obłoki (oblizywanie podniebienia). Języczek bał się, że dopadnie go deszcz. Postanowił wracać Wiosłował prawym i lewym wiosłem( wypychanie lewego i prawego policzka), co chwilę ocierając pot z czoła( dotykanie górnych i dolnych dziąseł). Dopiero wtedy zauważył przy łódce silnik. Odłożył wiosła ( oblizywanie górnej i dolnej wargi) i włączył silnik (brrrr) i szczęśliwie dopłynął do brzegu.

 

 

2. Oto nasze pomysły na zabawy ruchowe :

  • Muzyka i piosenka do zabawy:  Rysunek Mamy – Piękna piosenka o Mamie/ Link:  https://www.youtube.com/watch?v=n14AtqPWlME
  • „Taniec na gazecie”- zabawa przy muzyce. Rodzic i dziecko ustawiają się na gazecie i tańczą wspólnie do muzyki. Zadaniem jest nie spaść z gazety.
  • Gimnastyka z mamą lub tatą: Zabawy muzyczno-ruchowe przy ulubionych piosenkach dziecka i mamyLink: https://youtu.be/FacAJxiIzh4
  • „Do kosza” – zabawa z elementem rzutu i celowania:  Rodzic-np. tata przygotowuje duży kosz i kilka małych piłek lub kulek z gazety. Dziecko wykonuje rzutu piłką do kosza.

 

 

3. Posłuchajcie teraz piosenki  o mamie pt.  ,,Pomogę mamusi „/  Link:  https://miastodzieci.pl/piosenki/pomoge-mamusi/

Choć mam rączki małe
i niewiele zrobię,
pomogę mamusi,
niech odpocznie sobie. ( x2)

Zamiotę izdebkę
umyję garnuszki,
niech się tu nie schodzą
łakomczuszki – muszki.( x2)

I braciszka uśpię
w białej kolebusi.
Chociaż w tym pomogę
kochanej mamusi. ( x2)

  • Po wysłuchaniu piosenki rodzic wyjaśnia dzieciom trudne słowa: izdebka, kolebusia.

Po wysłuchaniu utworu zadaje pytania dotyczące treści:

- Co robiły dzieci w piosence?

- Jak one pomogły swojej mamusi?

- Dlaczego należy pomagać mamie ?

 

  • Zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence

Choć mam rączki małe
i niewiele zrobię,
pomogę mamusi,
niech odpocznie sobie.

( Dzieci wyciągają rączki przed siebie i potrząsają nimi)

Zamiotę izdebkę
umyję garnuszki,

( Dzieci udają, że trzymają w rękach miotłę i zamiatają, później obiema rękami myją garnuszek)
niech się tu nie schodzą
łakomczuszki – muszki.

( Dzieci wymachują rączkami naśladując odganianie muchy.)

I braciszka uśpię
w białej kolebusi.
Chociaż w tym pomogę
kochanej mamusi.

( Dzieci przed sobą splatają ręce i udają kołysanie dziecka)

 

 

4. Proponujemy pogadanki n/t: 

a) „Za co kochamy swoją mamę?” : Dzieci kończą zdanie: „Kocham moją mamę za to, że…”. Zwrócenie uwagi na to, iż miłość może być bezinteresowna.

b) „Jak możemy zwracać się do mamy?:  Rozwijanie słownictwa, szukanie humoru  w wyrazach „mama”, „mamusia”, „mamunia”, „mamuśka”, „mamcia”.

 

 

 5. Pobawcie się wspólnie w zabawę z elementem pantomimy „Jak ma na imię i co lubi robić moja mama?”: 

Moja mama ma na imię… i lubi robić to (dziecko pokazuje ruchem czynność, którą lubi wykonywać mama). Pozostali uczestnicy zabawy odgadują pokazywane czynności.

 

 

6. Jeśli wspólne masażyki przynoszą Wam Masaż mamy dwie ciekawe propozycje:

  • „ List do mamy” Rodzice i dzieci siadają w siadzie ,,nóżki w kokardkę’’. Rodzic czyta i tłumaczy jak mamy rysować na plecach. Siedzimy plecami do siebie i wykonujemy masażyk na plecach, raz rodzic, potem dziecko. Do zabawy można zaprosić wszystkich domowników i zrobić masaż w kole.

Kochana mamo (rysujemy serce i wykrzyknik) Uśmiechnij się do mnie wesoło (rysujemy uśmiech) Zróbmy razem duże koło (rysujemy koło) Poskacz ze mną w kałuży („chlapiemy” plecy paluszkami, pstrykanie wszystkimi palcami) Szczególnie po wielkiej burzy (rysujemy błyskawicę) Narysujmy razem słonie (powoli kroczymy wewnętrzną stroną dłoni) Małe żółwie, może konie (szybko, z wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści) Piękny bukiet zrobię sam (rysujemy kwiatka) I w prezencie Tobie dam (przytulamy dziecko siedzące przed nami).

 

  • „Co robią różni ludzie?” – zabawa ilustracyjna do wiersza. Rodzic na plecach dziecka wykonuje różne ruchy odpowiednio do treści wierszyka. Ukazanie czynności, które w większości wykonują mamusie.

Stolarz młotkiem stuka  (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)

Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami)

Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)

Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)

Rolnik grabi siano  („grabienie” palcami obu rąk z góry na dół)

Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)

I ja też pracuję (wskazywanie na siebie)

Obrazek maluję  (dowolne kreślenie palcami na plecach partnera).

 

 

7. Zachęcamy chętne dzieci  do wykonania  ,,Laurki dla mamy’’: 

Do pracy wykorzystujemy folię bobęlkową, farby, kartkę i kolorowy papier. Wycinamy koła, lub inne kształty, liście, rodzice pomogą dziecku przy nożyczkach. Następnie malują folie farbą ,i odbijają na środku kartki, następnie liście. Rodzic pomaga na końcu z cienkiego paska zrobić kokardkę.

Podpowiedź znajduje się tutaj: laurka  dla mamy – obrazek

 

 

8. „Pomocnik mamusi”- zachęcamy także  do angażowania dziecka w pomoc przy przygotowaniu posiłku, sprzątaniu itp. oraz do  podejmowanie prób samodzielnego ubierania się i wyjścia z rodzicem na spacer.  W trakcie spaceru dziecko prowadzi  obserwacje otaczającej przyrody, kolorów, odgłosów, a po powrocie do domu opowiada rodzicowi, co widziało , co słyszało, jakie widzi różnice w otaczającym je krajobrazie.

 

 

9. Na koniec proponujemy osłuchanie z piosenką pt. „Moja wesoła rodzinka”:  https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4&feature=youtu.be

 

 

10. Zachęcamy  do obejrzenia programu TVP ABC do zapoznania z ciekawymi propozycjami telewizyjnymi np. :

Teleranek – Rodzina , odc. 64/ link: https://abc.tvp.pl/37486616/rodzina-odc-64

 

Miłego dnia:)